Låt revisorn hjälpa dig att göra bättre affärer

Forskning Revisioner av ledningssystem kan vara något nödvändigt ont, där alla uppställda krav i Iso-standarden måste checkas av. Eller så kan de vara ett underlag för ständiga förbättringar och ökad affärsnytta.
Industridoktoranden Jan Lenning förespråkar det senare.

Låt revisorn hjälpa dig att göra bättre affärer

Kanske är du en av de många småföretagare som valt att att fånga verksamhetens viktigaste processer i ett ledningssystem, och som då också regelbundet utsätts för det stora läxförhöret – det vill säga revisionen?

Det grundläggande fundamentet i ledningssystemet den kompetens som medarbetarna i organisationen besitter. Därför är det klokt att använda revisionen som ett avstamp för förbättringar.

Nödvändigt ont

Jan Lenning är industridoktorand vid Chalmers TME, avdelningen Service Management and Logistics. Parallellt med forskningen arbetar han på Sony Mobile Communications där han ansvarar för revisioner, både de interna och externa, inom företagets kvalitets- och miljöledningssystem.

Han konstaterar att revisioner ofta uppfattas som något nödvändigt ont, och sällan tas emot med någon större entusiasm.

– Jag möter ofta den här synen i organisationen. En revision tar tid, anses inte ge något mervärde och är mest något som man måste göra för att behålla sitt certifikat, säger han.

Gungbrädan tippar

Som industridoktorand på Chalmers TME forskar han på hur revisionen kan utvecklas mot att skapa en större nytta för företagen.  

– En revision har två syften, det ena är att se om organisationen uppfyller alla krav i en viss standard, det andra är att identifiera förbättringsområden och ge goda exempel. Men idag finns en tendens hos revisorerna att låta gungbrädan tippa över, så att mest fokus ligger på att se om kraven uppfylls.

Affärsrelevanta revisioner

Tillsammans med sin handledare, biträdande professor Ida Gremyr, har Jan Lenning skrivit en forskningsartikel som nyligen prisades på QMOD-konferensen i Rom. I artikeln beskriver de vad som händer när olika åtgärder genomförs för att revisioner ska bli bättre balanserade. De visar att åtgärderna har en positiv effekt – och gör att företagen upplever revisionerna som mer affärsrelevanta.

 – Om du inte ser en revision som meningsfull blir du inte särskilt intresserad av att genomföra åtgärderna som den pekar på. Men om du känner att åtgärderna faktiskt kan hjälpa företaget att utvecklas och sälja fler produkter, då blir du mer öppen för att ta tag i det, säger Jan Lenning.

Forskat på sin arbetsplats

Studieobjektet för forskningen är hans egen arbetsplats och han har redan fått positiv respons av medarbetarna, som nu ser att revisioner faktiskt kan hjälpa företaget att göra bättre affärer.

– Jag hoppas att den här forskningen kan leda till att revisorsteam även i andra organisationer ser hur man kan förändra revisionen till att ge ett mervärde, istället för att bara fokusera på om organisationen uppfyller alla krav, säger Jan Lenning.

Bloggen

På nytt jobb

Hämtar fler artiklar
Till startsidan
VD-tidningen

VD-tidningen Premium

Med fullt fokus på vd-rollen.
Full tillgång till strategiska artiklar med tips och analyser.