Ditt personliga varumärke är ditt förtroendekapital

Bloggen Hade Anna Kinberg Batra fått läsa det här hade kanske hennes personliga varumärke stått högre i kurs i dag. Edit Künstlicher bloggar om hur varumärken byggs och raseras, och bjuder på några grundprinciper som kan skydda ditt förtroendekapital.

Ditt personliga varumärke är ditt förtroendekapital
Foto: Magnus Bergström, Maria Östlin, Frankie Fouganthin/CC BY-SA 3.0.

Vad säger folk om dig när du går ut ur rummet? Det är en bra indikation på hur högt ditt personliga varumärke står i kurs. Som allt annat så kan det skifta beroende på om du som vd till exempel fattar svåra beslut om nedskärningar eller bjuder på en generös julfest. Därför bör du ha samma strategi när du investerar i ditt personliga varumärke som när du gör ett aktieköp. Ha helt enkelt en tydlig strategi, utvärdera men ha is i magen när det går dåligt. Tänk på att din investering är långsiktig.

Visst kan det personliga varumärket tappa i värde! Det sker ofta i samband med en förtroendekris. En ledare och framför allt en vd står ständigt i blickfånget. Det gäller att hålla det man lovar och leva som man lär. Annars kan en förtroendekris uppstå.

Ett aktuellt exempel är turerna runt landshövding Anna Kinberg Batras rekryteringar till Länsstyrelsen. Hon har en examen från Handelshögskolan och har varit verksam i politiken sedan början på 90-talet. Som en av Sveriges första politiker satsade hon eget kapital på sin personvalskampanj 2002 och många höjde på ögonbrynen åt kopplingen mellan sex och politik i kampanjandet.

”Alla älskar en framgångssaga”

Anna Kinberg Batra har genom karriären haft många förtroendeuppdrag och blev partiledare för Sveriges då andra största parti 2015. Efter omfattande intern kritik valde hon senare att lämna posten som Moderaternas första kvinnliga partiledare.

Trots det har Anna Kinberg Batras politiska karriär varit spikrak och kan nästan liknas med en saga för bra för att vara sann. 2018 släppte hon, sin självbiografi ”Inifrån” (Albert Bonniers Förlag), en bok som lyfte in hennes personliga varumärke tillbaka in i finrummen. Det ledde henne till ett av Sveriges mest prestigefyllda uppdrag – landshövding i Stockholm. Vilken comeback! Alla älskar en riktig framgångssaga. Sedan dess har Anna Kinberg Batras varumärke legat på topp under kungliga middagar, statsbesök och exklusiva nätverksevent.

Tills det inte gör det längre… I dag, ett år efter utnämningen till landshövding, befinner sig Anna Kinberg Batra i en intern och extern förtroendekris. Allt hon har investerat i sitt varumärke efter avgången som partiledare riskerar att raseras. Men det hade kunnat undvikas med några enkla grundprinciper:

  1. När du fattar svåra beslut, som uppsägningar – gör en kriskalkyl innan och beräkna risken.
  2. Lev som du lär – räkna med att allt du säger och gör kan användas emot dig.
  3. Omge dig med medarbetare som vågar ge dig kritik – ja-sägare är en fara för ditt personliga varumärke.
  4. Var självkritisk – hur kan min kommunikation upplevas internt och externt?
  5. Rekrytera inte och gör inte affärer med släkt och vänner om du har en ledande position i offentlig verksamhet.

Slutligen: Man kan råka ut för förtroendekriser och ändå komma igen. Det blir enklare om man är konsekvent, inlyssnande och har en stor portion självinsikt.

Två andra aktuella händelser att reflektera över:

  • Den 11 april i år gick den socialdemokratiska politikern och tidigare justitieministern Anna Greta Leijon bort. I samband med det rapporterade flera nationella medier om hennes prestationer inom politiken och i näringslivet. Men i samma andemening nämndes hennes koppling till Ebbe Carlsson-affären 1988. Det misstaget lämnade aldrig hennes personliga varumärke.
  • För någon vecka sedan hade jag nöjet att medverka på en födelsedagsfest för en vän som firade sin 50-årsdag. Under middagen avlöste talen varandra i ett pärlband av kärleksförklaringar. Och visst, folk brer på när någon fyller år. Men det som slog mig var att alla talare gav en enhetlig bild av födelsedagsbarnet, trots att de kom från världens alla hörn och de flesta inte kände varandra. Ändå hade de en total samsyn på hur födelsedagsbarnets personliga varumärke känns, smakar och doftar. Det är ett drömläge.

Edit Künstlicher har jobbat med att bygga, förädla och skydda personliga varumärken sedan 2013 inom ramen för byrån editK. Kunderna innefattar allt från offentliga profiler och författare till styrelse och ledningsgrupp i näringslivet. Sedan 2020 är Edit även programledare för podcasten I huvudet på en entreprenör där hon samtalar med gäster om bolagsbyggande och entreprenörslivet.

Bloggen

På nytt jobb

Hämtar fler artiklar
Till startsidan
VD-tidningen

Vd-tidningen Premium

Med fullt fokus på vd-rollen.
Full tillgång till strategiska artiklar med tips och analyser.