Det finns en hel del att tänka på för att få en smidig semesterplaneringen. Det gäller att både försöka se till de anställdas bästa men också till att verksamheten fungerar optimalt under semestern. Här är några tips som kan vara bra att tänka på:
- Var ute i god tid. Helst ska du vara klar med planeringen redan under mars.
- Var transparent med hur tiderna fördelas och försök vara så rättvis som möjligt för att undvika missnöje.
- Om flera anställda vill ha ledigt samtidigt och det inte är förenligt med verksamhetens behov gäller det att ha en policy som uppfattas som rättvis. Om någon prioriterats föregående år kanske denne får stå tillbaka i år.
- Tänk på att det är arbetsgivaren som i huvudsak fördelar semestern. Som anställd måste man ta ut 20 dagar varje år. Dagarna därutöver kan den anställde spara upp till fem år. Arbetsgivaren har också rätt att flytta semestern så länge den anställde får ledigt i minst fyra sammanhängande veckor under sommaren. Men med fördel sker förläggningen dock i dialog.
- Var tydlig kring semestern i kommunikationen från företagsledningen. Ju bättre kommunikationen är ju nöjdare medarbetare.
Källa: Sinf