Tid för återhämtning och för att samla ny energi, upptäcka något nytt, njuta av vädret och kanske lyssna på ett sommarprat eller två. Tiden för semester nalkas. Men än kan det dyka upp frågor innan sommarschemat och semesterplaneringen är i hamn.
Det här behöver du veta inför sommarens semesterplanering
HR & ARBETSMILJÖ
Dags för semesterplanering! I slutet av mars bör den vara klar, så det är hög tid att få koll på de sista detaljerna. Här hittar du också svar på de vanligaste frågorna som kan dyka upp mellan arbetsgivare och anställda.
Någonting är fel
Läs vidare – starta din prenumeration
- Strategiska artiklar med tips och analyser.
- 6 fullmatade magasin årligen.
- Tillgång till premiumnyheter på vdtidningen.se.
- 100 procents fokus på vd-rollen.
Karin Berggren är chefsjurist på Företagarna och lyfter några punkter som är särskilt viktiga att tänka på från arbetsgivarens håll.
– Det viktigaste är att man måste ta reda på vad det är för bemanning man behöver så att man vet hur många som kan vara semesterlediga samtidigt. En del verksamheter stänger helt vissa veckor då alla anställda måste ta semester, medan andra måste fördela ut semester för att hålla igång verksamheten under sommarmånaderna.
Arbetsgivaren är enligt semesterlagen skyldig att se till att medarbetarna får fyra veckors sammanhängande semester. Det är dock upp till arbetsgivaren att bestämma vilken period under sommarmånaderna som semestern ska förläggas.
– Huvudregeln är att man ska komma överens och om det inte går så är det arbetsgivaren som bestämmer, men då måste man säga till två månader i förväg. Och när man inte är överens måste man som arbetsgivare peka med hela handen, säger Karin Berggren.
Hur hanterar man den konflikten på bästa sätt?
– Här gäller det att vara öppen som arbetsgivare om varför man måste förlägga på det här sättet och vara tydlig med att man försöker hitta en lösning som fungerar så bra som möjligt för alla.
Antalet semesterdagar är vanligtvis 25, det kan dock variera hur många av dem som är betalda beroende på hur länge den anställda har arbetat och tjänat in till semesterlönen, till exempel vid nyanställning eller lång frånvaro. Då är den anställda inte tvungen att ta ut obetalda semesterdagar.
Hur gör man som arbetsgivare om den anställda blir sjuk på semestern?
– Då ska de dagarna inte räknas som semester utan då har den anställda rätt till sjuklön. Kriteriet är dock att man måste ha anmält till arbetsgivaren de dagar man varit sjuk med en gång, det kan inte göras i efterhand.
Vad händer om arbetsgivaren behöver kalla in en anställd att arbeta under semestern?
– Då måste man ha någon form av särskilda skäl, exakt vad det kan vara är svårt att säga, det beror på verksamhet och bransch. Det kan vara så att arbetsgivaren får betala skadestånd för att man återkallar redan utlagd semester och betala ersättning för utebliven resa, till exempel.
Det är viktigt att som arbetsgivare se till att de anställda tar ut sin semester så att det inte blir för mycket sparad semester, säger chefsjurist Karin Berggren.
– Det kan bli problematiskt när det inte går att förlägga semester under uppsägningstiden.
Fakta
Semester
Sverige fick sin första semesterlag 1938 under Per Albin Hanssons regering. Då fick alla arbetare rätt till två veckors semester. Den gällande semesterlagen instiftades 1977 och ger arbetstagaren rätt till 25 semesterdagar.
Vid obetalda semesterdagar är det frivilligt från arbetstagarens sida om man väljer att ta ut ledigheten eller inte.
Semesteråret sträcker sig från 1 april till 31 mars. Samma period året innan kallas intjänandeår och är grunden för hur många betalda semesterdagar den anställda får.
Källa: Sveriges riksdag och Institutet för språk och folkminnen