Säljteknik som ger resultat

Försäljning Bra säljare är mycket viktigt för att ett företag ska bli lönsamt. Det finns många sätt att misslyckas med säljet och så finns det sätt som funkar för det mesta.

Säljteknik som ger resultat
Foto: Stock Adobe

Säljteknik är ett ämne som intresserar eller i alla fall borde intressera alla vd:ar. För utan ett bra sälj uppnår inget företag sitt intäktsmål eller håller sin budget.

Någonting är fel

Du är inloggad som prenumerant hos förlaget Pauser Media, men nånting är fel. På din profilsida ser du vilka av våra produkter som du har tillgång till. Skulle uppgifterna inte stämma på din profilsida – vänligen kontakta vår kundtjänst.
VD-tidningen premium

Läs vidare – starta din prenumeration

  • Strategiska artiklar med tips och analyser.
  • 6 fullmatade magasin årligen.
  • Tillgång till premiumnyheter på vdtidningen.se.
  • 100 procents fokus på vd-rollen.
Redan prenumerant?

Grunden är att personerna som säljer har de egenskaper som behövs för att lyckas. Det gäller bland annat att vara kommunikativ, kunna lyssna till kunden och förstå dennes behov samt att vara en problemlösare, för problem uppstår alltid i säljarens vardag.

Detta är egenskaper som säljaren också kan utveckla genom träning och erfarenheter ute på fältet. Det gäller för hen att kontinuerligt analysera och förfina sitt säljarbete.

Gillar det man säljer

För att lyckas bra som säljare är det också viktigt att man verkligen gillar det man säljer. Utan passion för produkten eller tjänsten kommer man inte långt som säljare. Därför är det viktigt att säljaren själv också använder eller i alla fall testat ordentligt det man säljer.

Dessutom gäller det naturligtvis att säljarens mål är tydligt och även realistiskt att kunna uppnå. Annars tröttnar säljaren snart på sitt uppdrag.

Här kommer några säljtips:

Innan mötet

  • Var väl förberedd.
  • Läs på ordentligt om företaget som du ska träffa.
  • Fundera kring vad kunden behöver och vad hen vill ha ut av dig/er.
  • Googla personen du ska träffa.
  • Ha en genomtänkt säljstrategi.

Vid mötet med kunden

  • Låt kunden stå i centrum under hela mötet.
  • Anpassa ditt tonläge efter kunden.
  • Undvik att prata privata saker – fokusera i stället på affärsrelationen.
  • Ställ öppna frågor som inte är ledande utan som skapar insikt hos kunden om dennes behov av produkten eller tjänsten.
  • Lyssna aktivt. Få kunden att prata mer än vad du gör. Bekräfta att du förstått vad kunden sagt.
  • Berätta konkret vad kunden kan tjäna genom att använda produkten eller tjänsten.
  • Visa på hur ni särskiljer er från konkurrenterna
  • Gå inte i försvarsställning. Hantera i stället kundens invändningar som ett tillfälle att förstå var det skaver.
  • Bjud kunden på din kunskap.
  • Låt helst kunden göra avslutet utan påtryckning från dig. Låt kunden börja att prata både i början och i slutet av mötet.

Källa: Försäljningschefen m fl.

Bloggen

På nytt jobb

Hämtar fler artiklar
Till startsidan
VD-tidningen

VD-tidningen Premium

Med fullt fokus på vd-rollen.
Full tillgång till strategiska artiklar med tips och analyser.