Rubriken sammanfattar cykeln för generationsväxlingar i familjeföretag världen över. Den som växer upp i familjeföretag matas vid köksbordet, genom dagliga informella samtal, med en av de viktigaste delarna av en utbildning för att bli ägare: det värderingsstyrda entreprenörskapet och ägaransvaret. De som sitter med får färdigheter helt utan läroplan. Ämnesområden som serveras rör sig från företagande till personalfrågor, affärer, samarbeten, marknader och affärsmoral. Det skapar en grund för att förstå och omfamna det entreprenörskap och ansvar som krävs för köksbordets framtida ägare. Vi har en stor förväntan på att nästa generation ska lyckas med ett hållbart och långsiktigt ägande och företagande.
När ansvaret kommer förväntas tillväxt. I dag först och främst i form av att lyckas med investeringar i exempelvis teknisk utveckling och regulatorisk omställning. Precis som för alla företag. Familjeföretagen med en pågående tillväxt inom familjen i antal nya medlemmar skapar parallellt krav på anpassning till en större familj och bredare skara ägare. Två system som ter sig precis lika betydelsefulla, men inom sig helt olika.