
Leif E.Andersson menar att det inte finns dåliga människor, bara dåliga beteenden. Med rätt verktyg kan man förstå och ändra på beteenden. OBM-boken Psykologi för ledare förklarar varför medarbetare gör som de gör, och hur ledaren kan motivera dem till beteenden som ger resultat.
– Vi människor vill tro att vi är logiska, rationella och intelligenta varelser. Psykologin lär oss tvärtom att vi ser det vi vill se, att det mesta av våra vardagliga handlingar är rent reflexmässiga och att våra beslut styrs mer av känslor än av logik, berättar Leif E. Andersson.
Läs mer: Förstå drivkrafterna och nå bättre resultat
Som ledare gäller det att förstå medarbetarna, hitta deras personliga drivkrafter och hjälpa dem att göra rätt och trivas med det. Detta resulterar både i effektivare och gladare medarbetare samt en organisation med bättre resultat. Inga förändringar genomförs av planer och beslut, utan av människors faktiska beteenden – vad de gör.
– Lär känna dina medmänniskor och vilka konsekvenser som styr dem, då kan du välja vilka verktyg du ska använda i olika situationer, säger Leif E Andersson.
Läs mer: Motiverade chefer viktigast för att engagera medarbetare
Han skrev den första svenska boken om OBM 2009. Sedan dess har han utbildat mängder av ledare i konsten att motivera medarbetare till att göra rätt beteenden och trivas med det. Boken visar även på hur OBM förhåller sig till andra förändringsmodeller och hur OBM kan interageras tillsammans med dessa. Den vänder sig både till ledare och till andra personer som arbetar med människor och intresseras av deras beteenden.
Boken ges ut av Sanoma Utbildning.