nr-logo

Strategisk nytta för varje vd.

Förstå drivkrafterna och nå bättre resultat

Det är medarbetarnas arbete som skapar resultat i verksamheten. Hur kan man då i en förändringsprocess underlätta de beteenden i organisationen som leder till goda resultat?

Intresset för psykologiska metoder som baseras på inlärningspsykologiska principer och så kallad beteendeanalys har ökat. Inte minst finns det ett stort intresse på det organisationspsykologiska området.

Allt fler intresserar sig för betydelsen av att förstå och förklara det mänskliga beteendet i sitt sammanhang. Men det finns också ett omfattande intresse för hur förändringar på djupet kommer till stånd – både attityder och beteenden.

Beteendeanalytisk utveckling

OBM står för Organizational Behavior Management och bygger på psykologisk forskning kring vad som verkligen påverkar människors beteenden. Syftet med beteendeanalytisk organisationsutveckling är bland annat att förbättra prestationer, effektivisera ledarskap eller att skapa säkra och trygga arbetsplatser.

Fokuserar på det positiva

Boken OBM i praktiken ger kraftfulla verktyg för förändringsarbete i organisationer som vill nå bättre resultat. Detta sker med beteendeanalys som det primära verktyget och genom att identifiera de faktorer i organisationen som påverkar de beteenden, vilka i sin tur styr verksamheten. Fokus i OBM ligger på att öka de beteenden som är bra för verksamheten. Ökat fokus på önskade beteenden leder ofta automatiskt till färre oönskade beteenden.

Stärk ledarskapet

Första delen av boken sammanfattar de grundläggande begreppen i beteendeanalysen och beskriver förändringsprocessens fyra olika faser. Här beskrivs även de viktigaste fundamenten för ett konsultativt förhållningssätt. Boken poängterar också att utveckling av ledarskapet är en grundförutsättning i så gott som allt förändringsarbete. Den andra delen av boken beskriver tillämpningen av OBM inom sex olika områden: öka effektivitet, utveckla kundbemötande, förändra arbetssätt, utveckla värdegrund, påverkar arbetsklimatet, samt skapa en säker och trygg arbetsplats.

Författarna Rolf Olofsson och Kenneth Nilsson är båda psykologer med lång erfarenhet inom organisationspsykologi, samt inom ledar- och verksamhetsutveckling.

Fler nyheter

Kompetensprogram lockar talanger

En undersökning från Kantar Sifo på uppdrag av SSE Executive Education visar att företag som erbjuder ett strukturerat program för kompetensutveckling har mer än sextio procents större chans att locka talanger än andra arbetsgivare. Trots det är detta något som sex av tio företag saknar.

Hur kan vd:n förstå medarbetarna?

Varför beter sig medarbetarna som de gör? Detta kan man få en del svar på genom att ta del av den senaste forskningen inom OBM, Organizational Behavior Management vilket presenteras av psykologen Leif E. Andersson i en ny bok.

Extra semester till de som tränar

Sjukfrånvaron sjönk med 30 procent när personalen hos Bostads AB Mimer i Västerås erbjöd extra semester om de tränade. Detta erbjudande fick de för två år sedan och utvärderingen talar sitt tydliga språk. Personalen har blivit friskare. 

Den svåra konsten att delegera

Psykologen Frans Kocken, som har sina rötter i Nederländerna och som sedan 2006 arbetar som organisationskonsult i Sverige, har sett många exempel på företag där vd:n inte delegerar tillräckligt mycket utan istället väljer att göra alltför mycket själv. Han har många tips att förmedla till vd:ar som brottas med detta problem.

Ökad efterfrågan på rådgivning

Idag lägger var tredje redovisningsbyrå i Sverige mer tid på rådgivning än för två år sedan och ännu fler tror att efterfrågan på rådgivning kommer att fortsätta öka. Samtidigt har varannan byrå inte vidtagit några åtgärder för att möta utvecklingen, visar en färsk undersökning från Visma.

Prenumerera på vårt nyhetsbrev

Vd-tidningens nyhetsbrev är helt gratis. Anmäl dig här