nr-logo

Strategisk nytta för varje vd.

Förstå drivkrafterna och nå bättre resultat

Det är medarbetarnas arbete som skapar resultat i verksamheten. Hur kan man då i en förändringsprocess underlätta de beteenden i organisationen som leder till goda resultat?

Intresset för psykologiska metoder som baseras på inlärningspsykologiska principer och så kallad beteendeanalys har ökat. Inte minst finns det ett stort intresse på det organisationspsykologiska området.

Allt fler intresserar sig för betydelsen av att förstå och förklara det mänskliga beteendet i sitt sammanhang. Men det finns också ett omfattande intresse för hur förändringar på djupet kommer till stånd – både attityder och beteenden.

Beteendeanalytisk utveckling

OBM står för Organizational Behavior Management och bygger på psykologisk forskning kring vad som verkligen påverkar människors beteenden. Syftet med beteendeanalytisk organisationsutveckling är bland annat att förbättra prestationer, effektivisera ledarskap eller att skapa säkra och trygga arbetsplatser.

Fokuserar på det positiva

Boken OBM i praktiken ger kraftfulla verktyg för förändringsarbete i organisationer som vill nå bättre resultat. Detta sker med beteendeanalys som det primära verktyget och genom att identifiera de faktorer i organisationen som påverkar de beteenden, vilka i sin tur styr verksamheten. Fokus i OBM ligger på att öka de beteenden som är bra för verksamheten. Ökat fokus på önskade beteenden leder ofta automatiskt till färre oönskade beteenden.

Stärk ledarskapet

Första delen av boken sammanfattar de grundläggande begreppen i beteendeanalysen och beskriver förändringsprocessens fyra olika faser. Här beskrivs även de viktigaste fundamenten för ett konsultativt förhållningssätt. Boken poängterar också att utveckling av ledarskapet är en grundförutsättning i så gott som allt förändringsarbete. Den andra delen av boken beskriver tillämpningen av OBM inom sex olika områden: öka effektivitet, utveckla kundbemötande, förändra arbetssätt, utveckla värdegrund, påverkar arbetsklimatet, samt skapa en säker och trygg arbetsplats.

Författarna Rolf Olofsson och Kenneth Nilsson är båda psykologer med lång erfarenhet inom organisationspsykologi, samt inom ledar- och verksamhetsutveckling.

Fler nyheter

Sälja företaget och säkra framtiden

Krönika

Att släppa taget om sitt företag – sin egen baby – är allt annat än lätt. Det är oundvikligt att man som ägare förr eller senare ställs inför frågan: Vem ska ta över rodret när jag inte längre vill vara vd?

Prisad för sitt starka ledarskap

Kristina Fransson, Orkla Foods Sverige, har fått priset Årets Supply Chain Professional som delas ut av Silf och Accenture till den supply chain- eller inköpschef som åstadkommit framstående mätbara resultat av förändringsarbeten som väsentlig påverkat företagets resultat.

Medarbetare positiva till AI

En enkät genomförd på uppdrag av it-företaget Fujitsu visar att hela åtta av tio av anställda på medelstora företag från sju länder och regioner, däribland Norden, ställer sig positiva till AI som en positiv kraft som kan underlätta arbetsvardagen.

Ingen press på vd:n kring digitalisering

Bara en fjärdedel av svenska vd:ar upplever påtryckningar ifrån styrelsen när det kommer till digitaliseringen av verksamheten. Detta trots att nästan 30 procent av de undersökta bolagen helt saknar en formaliserad plan för den digitala omställningen.

Prenumerera på vårt nyhetsbrev

Vd-tidningens nyhetsbrev är helt gratis. Anmäl dig här