Vi är alla utsatta för ständiga förändringar. Politiska förändringar, tekniska landvinningar, skiftande kundkrav, oväntade konkurrenter på en global, komplex och snabbfotad marknad. Din verksamhets förmåga att förändras är starkt förknippad med förmågan till anpassning. Förändringar kan vara små, ständigt pågående och stegvisa, eller stora strukturella och omfattande. För att lyckas med förändringledning är det viktigt att skilja på förändring och transformation.
Förändringen är det faktiska skeendet utanför oss: Kundernas krav har förändrats. Marknaden ser annorlunda ut. Ni behöver jobba med ett nytt crm-verktyg för att optimera verksamheten. Det finns en ny strategi eller målsättning inom verksamheten.
Reaktionen på förändring
Det som sker inuti medarbetare är transformation, alltså varje individs reaktioner på, och attityder till, de yttre förändringarna. Vi välkomnar eller motsätter oss förändringar, beroende på vad det är för slags förändring. Reaktionerna är individuella och hänger samman med vår identitet och hur vi tidigare upplevt förändringar.