Den här berättelsen börjar med att en ung man gifter sig. När paret får sitt första barn bestämmer sig den unge mannen, Arash Gilan, för att skaffa ett jobb i hemstaden Uppsala. Han vill jobba med marknadsföring och uppvaktar ett lokalt företag, Mediaview, som hjälper företag med digital marknadsföring.
– Jag tror han var här två eller tre gånger våren 2011, han låg verkligen på, berättar Magnus Hasselteg, som är vd för det bolag som idag heter Viva Media Group.
Arash Gilan började arbeta i backoffice på bolaget som hette Mediaview. Med en väl utvecklad känsla för struktur och effektivitet såg han snabbt hur en rad saker skulle kunna bli ännu bättre på den nya arbetsplatsen.
– Jag såg en ung kille som var skärpt och som hade mycket att ge, minns Magnus Hasselteg. Inom loppet av ett år var Arash Gilan ansvarig för bolagets leveranser och ytterligare ett år senare var han vd för bolaget.
Konsten att backa
Grundaren, Magnus Hasselteg valde att satsa på Arash Gilan, endast 27 år gammal, som ny vd samtidigt som han avyttrade delar i verksamheten som inte längre var lönsamma.