Göran Modin, nybliven affärsområdeschef för Praktikertjänsts primärvård och rehabilitering, talade på premiären av konferensen Kvalitetsvård tidigare i veckan. Hans erfarenhet är, att när personalen får möjlighet att själva visa upp sin verksamhet, så skapar det stolthet. Några exempel på saker som Göran Modin tagit med från de studiebesök han gjort med sina ledningsgrupper är Ikeas introduktionsfilosofi ”Från kaj till kassa” där varje ny medarbetare får veta hur hela varuhuset hänger ihop. Han tycker också att Försvarsmaktens övningsfokus är värt att ta efter.
”Men vi är ju så speciella!”
Göran Modin har arbetat med studiebesök i flera av de verksamheter han lett. En invändning brukar vara: ”Men vi är ju så speciella!” Så lät det till exempel när han föreslog att några av undersköterskorna på Södersjukhuset skulle få besöka Clarion hotell i Stockholm i syfte att lära sig av hotellets erkänt goda kundbemötande.
En till kassa, tack
En av sakerna som kom fram när några undersköterskor från ortopeden gick på studiebesök i hotellets reception var att hotellreceptionen öppnade en kassa till när det kom många gäster samtidigt.
– Det är lustigt att man var tvungen att besöka Clarion för att upptäcka det. Studiebesök kan göra att extrema självklarheter kommer upp till ytan.