I den nya Work Life-undersökningen från Manpower har medarbetare fått svara på vilka egenskaper de tror att cheferna i deras bransch värdesätter mest. Cheferna har i sin tur fått svara på vilka egenskaper de tycker är viktigast. Båda grupperna sätter ansvarstagande högst, därefter skiljer sig resultaten ganska mycket åt.
Cheferna anser att egenskaper som ”rak i kommunikationen” och ”resultatorienterad” är viktigast. Medarbetarna, däremot, tror att cheferna i första hand vill ha ”kunniga” och ”ambitiösa” anställda.
– Undersökningen kan tolkas som att arbetsgivarna inte är tillräckligt tydliga med vilka beteenden och egenskaper de värdesätter. Att man prioriterar kommunikativa medarbetare är värt att understryka i exempelvis rekryteringen och medarbetarsamtalen, säger Lars Forseth, vd i Manpower Group.
Egenskaper som medarbetare tror att chefer värdesätter mest:
1. Ansvarstagande (61 procent)
2. Kunnig (45 procent)
3. Lätt att samarbeta med (42 procent)
4. Ambitiös (39 procent)
5. Resultatorienterad (38 procent)
6. Lojal (37 procent)
Egenskaper som chefer värdesätter:
1. Ansvarstagande (75 procent)
2. Rak i kommunikationen (47 procent)
3. Lätt att samarbeta med (44 procent)
4. Resultatorienterad (41 procent)
5. Kunnig (41 procent)
6. Lyhörd (33 procent)