Samuel West på Lunds universitet har låtit närmare 300 personer delta i experiment där lek kopplas samman med kreativitet. I en studie hölls två slags möten: konventionella och lekfulla. I den gruppen som hade lekfulla mötena användes stimuli som leksakspistoler och lösmustascher samt spel. Den andra gruppen höll vanliga möten. Den självskattning som alla deltagare gjorde före och efter mötena visade tydligt att den grupp som hade lekfulla möten kände sig mer kreativa.
Teater gör personalen mer påhittig
Den andra studien med 100 personer innebar att hälften av dem deltog i improvisationsteater vid tre tillfällen. Den andra hälften arbetade som vanligt. Alla fick göra kreativitetstest, både på individ- och gruppnivå, före och efter övningen som pågick under en månad. Resultaten blev förvånansvärt tydliga. Bland teateraporna ökade kreativiteten rejält, speciellt på gruppnivå.
– Gruppens kreativitet är också den som är mest intressant för ett företag. Moderna företag vill inte längre ha den kreativa ensamspelaren. Det är gruppen som helhet som ska vara kreativ, säger Samuel West.
Chefen måste leka först
Enligt Samuel West spelar chefen spelar en viktig roll; leker inte chefen så leker ingen annan heller.
– Det spelar ingen roll att man som i Sverige har platta organisationer.