Öka kreativiteten på jobbet med lek

Arbetsmiljö Arbetsgrupper blir mer kreativa om de får utrymme att leka. Viktigast är lekfullheten i vardagen, inte bara på personaldagar. Det visar färsk svensk forskning.

Samuel West på Lunds universitet har låtit närmare 300 personer delta i experiment där lek kopplas samman med kreativitet. I en studie hölls två slags möten: konventionella och lekfulla. I den gruppen som hade lekfulla mötena användes stimuli som leksakspistoler och lösmustascher samt spel. Den andra gruppen höll vanliga möten. Den självskattning som alla deltagare gjorde före och efter mötena visade tydligt att den grupp som hade lekfulla möten kände sig mer kreativa.

Teater gör personalen mer påhittig

Den andra studien med 100 personer innebar att hälften av dem deltog i improvisationsteater vid tre tillfällen. Den andra hälften arbetade som vanligt. Alla fick göra kreativitetstest, både på individ- och gruppnivå, före och efter övningen som pågick under en månad. Resultaten blev förvånansvärt tydliga. Bland teateraporna ökade kreativiteten rejält, speciellt på gruppnivå.

– Gruppens kreativitet är också den som är mest intressant för ett företag. Moderna företag vill inte längre ha den kreativa ensamspelaren. Det är gruppen som helhet som ska vara kreativ, säger Samuel West.

Chefen måste leka först

Enligt Samuel West spelar chefen spelar en viktig roll; leker inte chefen så leker ingen annan heller.

– Det spelar ingen roll att man som i Sverige har platta organisationer.

Fakta

Samuel Wests avhandling heter ”Playing at Work: Organizational play as a Facilitator of Creativity”. För att bättre kunna mäta gruppkreativitet utvecklade Samuel West ett eget test. Nu har han fått pengar av VINNOVA för att förfina testet och föra ut det på marknaden.

Karriär

Strategi & målstyrning

Kunskapsmaterial

Inspiration

Ledarskap & styrning

VD-tidningen

Vd-tidningen Premium

För dig som har 100 procents fokus på vd-rollen.
Full tillgång till strategiska artiklar med tips och analyser.