IT-strulet som retar upp dina medarbetare

IT och digitalisering En ny undersökning från Novus lyfter vilka faktorer som har störst negativ påverkan på den digitala arbetsmiljön. Här är problemen du som arbetsgivare bör ta itu med om du vill hålla personalen på gott humör.

IT-strulet som retar upp dina medarbetare
Foto: Adobe Stock

Digitala arbetsplatser står inför utmaningar som påverkar både produktivitet och arbetsmiljö. En ny undersökning gjord av Novus på uppdrag av IT-företaget Avoki belyser tre huvudproblem som arbetsgivare bör vara medvetna om för att kunna förbättra den digitala arbetsmiljön.

Någonting är fel

Du är inloggad som prenumerant hos förlaget Pauser Media, men nånting är fel. På din profilsida ser du vilka av våra produkter som du har tillgång till. Skulle uppgifterna inte stämma på din profilsida – vänligen kontakta vår kundtjänst.
VD-tidningen premium

Läs vidare – starta din prenumeration

  • Strategiska artiklar med tips och analyser.
  • 6 fullmatade magasin årligen.
  • Tillgång till premiumnyheter på vdtidningen.se.
  • 100 procents fokus på vd-rollen.
Redan prenumerant?

Först och främst är valet av kommunikationskanal avgörande, då felaktiga val leder till irritation bland anställda. Vidare är tekniska strul, såsom problem med inloggningar och dålig uppkoppling, vanliga källor till frustration på arbetsplatsen. Slutligen ser många medarbetare att förenklade digitala rutiner och mer respekt för IT-säkerheten vore åtgärder som skulle höja den digitala arbetsmiljön.

Digitala beteenden som irriterar:

Det mest irriterande beteendet är när kollegor väljer fel kommunikationskanal (mejl, Teams, telefon) för sina meddelanden, vilket irriterar 18 procent av de tillfrågade .

15 procent stör sig mest på när andra glömmer att stänga av mikrofonen i digitala möten.

12 procent retar sig på andras bristande respekt för IT-säkerheten.

Digitalt strul som retar upp:

Inloggning i olika system står ut som det mest besvärliga. 37 procent anser detta vara deras största problem.

24 procent lyfter svårigheter att hitta rätt dokument.

21 procent retar sig på dålig uppkoppling.

Om undersökningen: Undersökningen har genomförts via telefonintervjuer och online enkäter inom Novus slumpmässigt rekryterade Sverigepanel, med syfte att ge en bild av allmänhetens inställning till digitala problem på jobbet.

Bloggen

På nytt jobb

Hämtar fler artiklar
Till startsidan
VD-tidningen

Vd-tidningen Premium

Med fullt fokus på vd-rollen.
Full tillgång till strategiska artiklar med tips och analyser.