Experten: Så ska vd:n tänka runt hybridarbete

Distansarbete Kontrollförlust och problem med det digitala landskapet är det som gör vd:ar mest kritiska till hybridkontoret, enligt Handels-forskaren Lena Lid Falkman. Men distansarbete är här för att stanna – så här kan ni tänka för att få det att fungera.

Experten: Så ska vd:n tänka runt hybridarbete
Foto: Stock Adobe/Thomas Falkman

Många vd:ar brottas med frågan om hur stor del av arbetsveckan medarbetarna ska få jobba på distans och hur mycket tid de ska spendera på kontoret.

Någonting är fel

Du är inloggad som prenumerant hos förlaget Pauser Media, men nånting är fel. På din profilsida ser du vilka av våra produkter som du har tillgång till. Skulle uppgifterna inte stämma på din profilsida – vänligen kontakta vår kundtjänst.
VD-tidningen premium

Läs vidare – starta din prenumeration

  • Strategiska artiklar med tips och analyser.
  • 6 fullmatade magasin årligen.
  • Tillgång till premiumnyheter på vdtidningen.se.
  • 100 procents fokus på vd-rollen.
Redan prenumerant?

Fakta

5 tips på hur vd:n ska tänka runt hybridarbete

  1. Det är vd som bestämmer fördelningen av tid hemma och på kontoret.
  2. Fördelningen av arbete hemma och på kontoret ska på bästa sätt gynna arbetssättet och företagskulturen.
  3. När distansarbetande medarbetare är på kontoret ska de kan kunna träffa kollegor som de samarbetar mycket med, vara med på viktiga möten och trevliga aktiviteter.
  4. Se till så att de som arbetar på distans har en bra arbetsmiljö hemma.
  5. Håll ett extra öga på hur distansarbetande medarbetare mår.

– På en del företag har medarbetarna och teamen själva fått bestämma detta. Det tycker jag inte är en bra lösning. Det är trots allt vd:ns uppdrag att avgöra upplägget så att det gynnar arbetssättet och kulturen och blir en optimal lösning för företaget, menar Lena Lid Falkman, forskare på Handelshögskolan i Stockholm med inriktning på ledarskap, organisation och kommunikation.

När det gäller fördelningen har hon inget direkt råd eftersom det kan skilja mycket mellan olika organisationer.

– Men OECD:s rekommendation om hälften distans och hälften på kontoret, 2–3 eller 3–2, är nog inte så dumt och kan fungera i många företag, säger Lena Lid Falkman.

Risk för A- och B-lag

Hur man gör fördelningen bör enligt henne koordineras så att man vid arbete på kontoret alltid har möjlighet att träffa andra medarbetare som man samarbetar mycket med, vara med på viktiga möten och trevliga aktiviteter.

– Annars finns det risk att det skapas ett A-lag och ett B-lag i företaget där de som är fysiskt på plats fattar informella beslut och för viktiga diskussioner som de som jobbar mer på distans missar.

Hon har sett att det finns många olika strategier kring fördelningen av arbetstiden.

– Vissa företag gillar det hybrida medan andra vill ha sina medarbetare mer på plats. Det här innebär att företagen kommer att locka till sig människor med olika inställningar kring möjligheten till distansarbete.

Lättare att rekrytera

Många som provade på distansarbete under pandemin gillade att slippa pendla och fick ett förenklat livspussel som de nu vill fortsätta med.

Vd:arna ser också en hel del fördelar med möjlighet till distansarbete. Det har blivit lättare att rekrytera människor med hög kompetens som bor på annat håll i landet eller utomlands, personalomsättningen har minskat och man har kunnat minska lokalkostnaderna.

– Det vd:arna är mest kritiska till när det gäller hybridarbetet är risken att tappa kontrollen och många har också svårt med det digitala ledarskapet.

Aktivitetsbaserade kontor

Lena Lid Falkman är övertygad om att kontoret även i framtiden kommer att spela en viktig roll.

– Vi behöver ha en plats där vi kan träffas men hur kontoren utformas och hur de används kommer att förändras. Många företag satsar nu till exempel på aktivitetsbaserade kontor med möjlighet till coworking.

Vad man sett i flera forskningsstudier är att människor även är effektiva och produktiva när de arbetar hemma och inte kontrolleras på samma sätt som när de finns fysiskt på kontoret.

– Sitter man hemma och inte levererar syns det ju också, konstaterar Lena Lid Falkman.

Med hybridlösningen har kraven på arbetsgivaren att tillhandahålla en bra arbetsplats i hemmen, där arbete också utförs, ökat.

– Det har även blivit svårare för ledarna att se hur medarbetarna mår när de arbetar mycket på distans. Där krävs det helt klart ett nytänk, avslutar Lena Lid Falkman.

Bloggen

På nytt jobb

Hämtar fler artiklar
Till startsidan
VD-tidningen

Vd-tidningen Premium

Med fullt fokus på vd-rollen.
Full tillgång till strategiska artiklar med tips och analyser.