nr-logo

Strategisk nytta för varje vd.

Nu är det guld som gäller

Jag har aldrig haft någon som helst tanke på att göra en svensk klassiker. Det beror kanske på att jag inte är något träningsfreak direkt. Men i somras utmanades jag av en kompis att genomföra Halvvättern, alltså den kortare varianten av Vätternrundan. Nu var nog frågan ställd mest på skämt. Jag såg framför mig hur jag trampade runt de 15 milen på min gamla Skeppshult. Men omöjligt? Nej, kanske inte.

För min kompis är Halvvättern ett delmål på vägen mot En svensk klassiker. För några år sedan ett mål som bara fanns i drömmarna, men som genom långsiktig träning och många genomförda etappmål nu är på väg att bli verklighet.

Han är också vd. I det här sammanhanget är det viktigt att lyfta fram. Faktum är att det finns väldigt många likheter mellan en svensk klassiker och att driva ett företag. För att bli framgångsrik som företagare måste man vara beredd att utmana sig själv, att sikta högt och bryta ned det stora målet i små genomförbara delmål.

Detta har vi tagit fasta på i det här numrets tema om ledarskap. Vad kan du som vd lära dig av elitidrottaren för att bli ännu mer framgångsrik i ditt arbete?

För mig blir det ingen Halvvättern. Och absolut ingen svensk klassiker. Än är jag inte redo att börja jobba mot det målet. Men att ständigt hitta nya utmaningar och tänja på gränsen för det som känns vant och tryggt är något vi alla måste jobba med dagligen. För att nå framgång måste vi alla bli lite mer som elitidrottarna. Så, nöj dig inte med de enkla målen, ställ nu in siktet på OS-guld!

Taggar:

Fler nyheter

Prenumerera på vårt nyhetsbrev

Vd-tidningens nyhetsbrev är helt gratis. Anmäl dig här