Tisdagen den 27 september passerade vi Overshoot Day, den dagen då vi konsumerat naturens budget för det här året. Det innebär att vi ”lånar” resurser från oss själva för resten av året. Frågan är hur och när vi ska betala tillbaka.
Ett av de grundläggande problemen är att vi mäter ekonomisk tillväxt i ökad konsumtion. Ju mer vi konsumerar, ju snabbare hjulen snurrar, desto mer ökar tillväxten. Inom EU har man nu lagt ut en färdplan för hur vi kan bygga ett system där tillväxt bygger på en mer hållbar användning av jordens resurser. Det kan handla om att konsumera på ett mer intelligent sätt, att återvinna mer, men också om att tillämpa en annan prissättning där priserna också reflekterar miljömässiga och sociala kostnader. Kort sagt, att hålla naturens budget.
Det är en utmaning som inte lämnar någon utanför. Den behöver hanteras från den globala politiska nivån ner till det enskilda företaget. Men att hålla i budgeten behöver inte innebära att vi bara måste bromsa. Den starka hållbarhetstrend som vi ser idag öppnar också hål i marknaden för nya affärer. Här finns möjligheter för de som är kvicka att snappa åt sig nya kundgrupper, stärka sitt varumärke och på så vis hitta nya vägar till lönsamhet.
I temat Hållbara affärer gör vi ett initierat djupdyk i de gröna affärerna tillsammans med vår systertidning Miljö & Utveckling. Här bjuder vi på många inspirerande exempel på verksamheter som rönt framgångar i hållbarhetens tecken. Förhoppningsvis ger det dig nya idéer för hur du och ditt företag kan jobba för att i framtiden bli bättre på att hålla naturens budget i balans.