nr-logo

Strategisk nytta för varje vd.

Glada och ledsna gubbar
Lyft ditt ledarskap genom att iaktta vad som gör positivt avtryck på medarbetarna och vad som inte gör det. FOTO: Shutterstock

Hur stort avtryck gör du som ledare?

Riktigt bra ledare gör avtryck i sin omgivning. De gör jobbet roligt för andra och får medarbetarna att både ge järnet och trivas. En del ledare har den här gåvan naturligt, men vi andra kan härma det de gör. Här är tre tips.

Välj det rätta

Att göra avtryck som ledare handlar om att fråga, säga och göra saker som får andra att göra sitt bästa. För att nå dit behöver du undvika att fråga, säga och göra saker som får andra att reagera negativt och tar död på deras egna drivkrafter.

Det här är så klart lättare sagt än gjort. Det du behöver göra är att träna. Var på tårna, håll stenkoll på hur du agerar tillsammans med andra.

Ha en mental whiteboard

Se på ditt agerande som nyckeltal. Gör mentala noteringar i realtid. Vad gör jag nu? Hur reagerar de andra på det?

Lägg kanske 10 procent av din uppmärksamhet på att kontinuerligt hålla koll på vad ditt agerande gör för avtryck.

Om du till exempel vill få medarbetarna att samarbeta mer eller bli mer resultatfokuserade, håll då koll på just det och gör mentala noteringar av vilka av dina handlingar som gör att de agerar så och vilka som inte gör det.

Lyft andra

Icke-ledare är fast i ”jag-zonen”, ”Jag tycker”, ”Jag tänker”, ”Jag vill”.

Om du vill göra avtryck på andra, lyft dem! Att bara fokusera på dig själv kommer att göra att medarbetarna presterar trots att du leder som du gör, men effekten blir hundra gånger bättre om de i stället känner att de har dig som stöd – och inspiration.

Källa: Huffington Post

Fler nyheter

Bli bättre på att övertyga, beröra och inspirera

Förmågan att framföra sitt budskap på ett effektivt och engagerande sätt är något som alla chefer har nytta av att utveckla. Nu finns en ny bok i ämnet som ger insikt i både de retoriska grundverktygen och förmågan att få till ett bra framförande.

Hur svårt kan det vara?

Vad är det som gör att det jag säger inte fastnar? Jag har ju sagt det så många gånger. Det är inte raketforskning vi pratar om utan vanlig verksamhetsinformation. Det som händer är helt enkelt att vi kan höra samma sak men uppfatta helt olika saker.

Prenumerera på vårt nyhetsbrev

Vd-tidningens nyhetsbrev är helt gratis. Anmäl dig här