5 tips för att undvika greenwashing-fällan

Hållbarhetskommunikation Många kunder gillar hållbart – men slira inte med kommunikationen. Greenwashing kan vara olagligt. Här är fem hållregler för hur du undviker att trampa snett i hållbarhetskommunikationen.

5 tips för att undvika greenwashing-fällan
Undvik falsk marknadsföring – undvik greenwashing. Foto: Adobe Stock

I dagarna har hallbarhetsplattformen Worldfavor lanserat en anti-greenwashinghandbok. En guide som syftar till att rusta företag med kunskap och verktyg för att effektivt kommunicera sina hållbarhetsinsatser, samtidigt som man undviker vilseledande eller falska påståenden.

Någonting är fel

Du är inloggad som prenumerant hos förlaget Pauser Media, men nånting är fel. På din profilsida ser du vilka av våra produkter som du har tillgång till. Skulle uppgifterna inte stämma på din profilsida – vänligen kontakta vår kundtjänst.
VD-tidningen premium

Läs vidare – starta din prenumeration

  • Strategiska artiklar med tips och analyser.
  • 6 fullmatade magasin årligen.
  • Tillgång till premiumnyheter på vdtidningen.se.
  • 100 procents fokus på vd-rollen.
Redan prenumerant?

Greenwashing, även känt som grönmålning, är ett begrepp som används när en organisation försöker framställa sin vara, tjänst eller sig själv som mer miljö- och klimatvänlig än vad den faktiskt är. Det kan också innebära att man använder något som är eller verkar vara bra för miljön för att avleda uppmärksamheten från något negativt. Förenklat kan greenwashing sammanfattas som vilseledande kommunikation.

Förutom att sammanställa en lista över ord och begrepp man bör undvika i hållbarhetskommunikationen, ger Worldfavors handbok också goda råd.

Här är fem tips för att undvika greenwashing-fällan:

  1. Enhetligt språk genom hela din rapport. Undvik att växla mellan tekniskt fackspråk i ett kapitel och klichéer i nästa.
  2. Irrelevanta påståenden. Var försiktig med att betona en liten hållbarhetsfaktor när allt annat inte är det.
  3. Verifierade tredjepartsintyg. Om dina hållbarhetsinsatser har blivit granskade och verifierade av en tredjepartsorganisation, se till att nämna det i din rapport.
  4. Följ ramverk. Följ etablerade ramverk och standarder för att säkerställa att du inte utelämnar någon information som dina intressenter (och även lagar) kräver att du offentliggör
  5. Tydliggör ytterligare. Termer som ”socialt ansvarstagande”, ”klimatavtryck” och ”etiskt” kan ha olika betydelser för olika personer, och det är där problemen börjar. För att undvika förvirring, förklara vad termerna betyder i din kontext.

Bloggen

På nytt jobb

Hämtar fler artiklar
Till startsidan
VD-tidningen

Vd-tidningen Premium

Med fullt fokus på vd-rollen.
Full tillgång till strategiska artiklar med tips och analyser.