Därför mörkar lyxföretagen sitt hållbarhetsarbete

Kommunikation Lyxmärken tystar ner sitt hållbarhetsarbete för att behålla kunder. Det visar en ny studie.
– Det som förvånar mig är att de gör så mycket som är grönt och hållbart – utan att berätta om det, säger Christian Kowalkowski, professor i industriell marknadsföring vid Linköpings universitet.

Därför mörkar lyxföretagen sitt hållbarhetsarbete
Begreppet "hållbart" klingar negativt i vissa kunders öron. Foto: Adobe stock

Många lyxprodukter produceras på ett betydligt mer hållbart sätt än billigare alternativ. Ändå väljer många lyxmärken att mörka hållbarhetsaspekterna i produktionen. Orsaken är att ”hållbart” och ”lyx” inte anses vara en säljande kombination. Det visar ny forskning där 13 stora europeiska varumärken som tillverkar smycken, champagne och parfymer har intervjuats.

En lyxprodukt är enligt forskarna dyra och ofta hållbara att producera – inte sällan också under bra arbetsvillkor. Vid produktion av lyxprodukter går det också oftast att spåra ursprunget av materialen i hela värdekedjan. I studien konstateras att den typiske lyxkonsumenten ofta vill veta exakt var råmaterialet kommer ifrån, men samtidigt kan vara kritisk till saker som upplevs som ”gröna” eller ”hållbara”.

Väljer att hålla tyst

Intervjuerna har gjorts av Linköpings Universitet tillsammans med Kedge Business School i Frankrike. Christian Kowalkowski är professor i industriell marknadsföring vid Linköpings universitet.

– Lyxbranschen är fylld med affärshemligheter både när det gäller produkter och kunder. Men det som förvånar mig mest är att de gör så mycket som är grönt och hållbart – utan att berätta om det. Jag känner inte till någon annan bransch där man väljer att hålla tyst om sådant, säger han i en kommentar till studien.

I studien uppger tre av de 13 lyxföretagen öppet att begrepp som ”hållbart” klingar negativt i deras kunders öron och att de därför håller tyst om sitt miljö- och hållbarhetsarbete.

Omedveten miljömedvetenhet

Många lyxkonsumenter köper dyra produkter som används länge vilket på sikt gynnar miljön. Christian Kowalkowski påpekar att det är ironiskt att lyxkonsumenter ibland är miljömedvetna utan att veta om det.

Samtidigt som lyxföretagen i studien uppger att de undviker att tala om hållbarhet är ändå hållbarhet en tydlig trend också också i lyxsegmentet. Ett företag som ofta pekas ut för sitt aktiva hållbarhetsarbete är Cartier som satt nya standarder för hur man producerar ädelstenar och metaller till sina klockor. Här har man till exempel valt att enbart använda ”etiskt” guld och att helt säkerställa användningen av konfliktfria diamanter.

Bloggen

På nytt jobb

Hämtar fler artiklar
Till startsidan
VD-tidningen

Vd-tidningen Premium

Med fullt fokus på vd-rollen.
Full tillgång till strategiska artiklar med tips och analyser.