En ny trend har uppstått på sociala medier, nämligen ”loud quitting” där människor berättar om sin erfarenhet av en arbetsgivare och hur de säger upp sitt jobb – så högljutt som möjligt. Här ger Simployer några tips på hur man undviker en PR-kris.
”Loud quitting” – så undviker ni en PR-kris
Arbetsgivarvarumärke
En ny trend har uppstått på sociala medier, nämligen ”loud quitting” där människor berättar om sin erfarenhet av en arbetsgivare och hur de säger upp sitt jobb - så högljutt som möjligt. Här ger Simployer några tips på hur man undviker en PR-kris.
Någonting är fel
Läs vidare – starta din prenumeration
- Strategiska artiklar med tips och analyser.
- 6 fullmatade magasin årligen.
- Tillgång till premiumnyheter på vdtidningen.se.
- 100 procents fokus på vd-rollen.
– Denna trend har uppstått bland Millennials och Generation Z som en reaktion på ”quiet quitting” – att arbeta minimalt och inte engagera sig utanför arbetstid. ”Loud quitting” innebär i stället att man säger upp sig på ett spektakulärt sätt för att markera oacceptabelt företagsbeteende, berättar Stine Hildebrandt Customer Success Manager på Simployer.
Hon konstaterar att sociala medier är så engagerade i den högljudda trenden att till och med begreppet ”quittok” har skapats.
1 av 4 överväger att byta jobb
Innan du som arbetsgivare avfärdar detta som en övergående amerikansk trend, är det klokt för chefer och HR att notera detta fenomen och överväga de potentiella konsekvenserna det kan ha på arbetsplatsen.
Stine Hildebrandt berättar att fjärdedel av de anställda överväger nu att byta jobb, antingen för att undkomma en giftig arbetskultur, en dålig chef eller i hopp om en bättre lön.
– Om du nu undrar om ”quittok” och loud quitting kommer att påverka dig som arbetsgivare beror svaret helt på vilken sorts företagskultur ni har, säger Stine Hildebrandt.
4 frågor som Simployer tycker att man ska ställa sig för att undvika en PR-kris:
- Lyssnar ni på era anställda regelbundet, i stället för bara vid årliga undersökningar?
- Visar ni anställda hur viktiga de är genom regelbunden feedback och erkännande?
- Engagerar ni anställda i företagets prestationer och beslut?
- Erbjuder ni utvecklingsmöjligheter och en tydlig karriärväg?
– Att närma sig medarbetarna oftare är nyckeln. Denna trend sprider sig och öppenhet blir allt viktigare. Det är dags att anpassa sig till den föränderliga arbetsmiljön, avslutar Stine Hildebrandt.