Lyft blicken ur kris-pärmen

Jeanette Fors-Andrée får en kick av att hjälpa krisande företag. Efter sju års forskning vill hon utmana chefers invanda tankemönster med boken Modern kriskommunikation. – Träna på att lura hjärnan, säger hon.

Det många chefer gör fel i kriser är att de agerar mänskligt. Det vill säga håller media borta, känner behov av att samla in all tillgänglig information först, och stirrar sig blinda på kommunikationsplanen. Det menar författaren, konsulten och kriskommunikationsforskaren Jeanette Fors-Andrée. Hon förespråkar att chefer som vill leda sin organisation genom en kris på ett bra sätt måste lära sig att ta snabba beslut, delegera, och vara fort ute med information till allmänheten.

– Jag förstår att man vill stänga dörren om sig för att man är osäker på reaktionen som kan skapas kring ett uttalande, men konskevenserna av det är förödande.

Sociala medier och ett snabbt informationsflöde i samhället gör att ledare måste lära sig utmana sina uttalade eller outtalade principer för hur de helst vill hantera kriser.

– Vanligt är till exempel att man bara fokuserar på kommunikationsplanen. Konsekvensen blir att man pratar för mycket utan att agera. Upprätta en åtgärdsplan men glöm inte att förändra situationen som ledde till problemet, råder Jeanette Fors-Andrée.

En annan vanlig princip som måste utmanas är lusten att minimera krisens proportioner.

– Skyll inte på mediedrev eller andra bortförklaringar. Tänk på kundens känslor och visa att du tar problemet på största allvar. Minimera inte krisens betydelse, mimimera krisens konsekvenser!

Fakta

Sju tips som hjälper dig genom krisen

1. Diskutera krishantering på ledningsnivå och låt ämnen ta plats på dagordningen i ledningsgruppen. Svara på frågan: Vad är det värsta som kan drabba företaget? 2. Se till att alla medarbetare känner sig delaktiga i företagets strategier. 3. Öva på krisscenarion och se till att det finns en krisplan, men fastna inte i den om katastrofen kommer. Agera! 4. Var öppen. Svara snabbt på frågor från media och kunder även om ni inte har alla fakta på bordet än. Sanningen kommer alltid fram och det är bättre om det sker på ditt initiativ. 5. Se till att ni är den största informationskanalen. Det gäller inte minst i sociala medier där kriser snabbt synliggörs av andra. 6. Involvera underleverantörerna. Bjud in till att lösa problemet gemensamt och släpp det introverta tänket, ni är smartare tillsammans. 7. Anpassa budskapet. Vad betyder krisen för kunden eller leverantören? Sätt fokus på det i din kommunikation till de som drabbas.

Bloggen

På nytt jobb

Hämtar fler artiklar
Till startsidan
VD-tidningen

Vd-tidningen Premium

Med fullt fokus på vd-rollen.
Full tillgång till strategiska artiklar med tips och analyser.