Det många chefer gör fel i kriser är att de agerar mänskligt. Det vill säga håller media borta, känner behov av att samla in all tillgänglig information först, och stirrar sig blinda på kommunikationsplanen. Det menar författaren, konsulten och kriskommunikationsforskaren Jeanette Fors-Andrée. Hon förespråkar att chefer som vill leda sin organisation genom en kris på ett bra sätt måste lära sig att ta snabba beslut, delegera, och vara fort ute med information till allmänheten.
– Jag förstår att man vill stänga dörren om sig för att man är osäker på reaktionen som kan skapas kring ett uttalande, men konskevenserna av det är förödande.
Sociala medier och ett snabbt informationsflöde i samhället gör att ledare måste lära sig utmana sina uttalade eller outtalade principer för hur de helst vill hantera kriser.
– Vanligt är till exempel att man bara fokuserar på kommunikationsplanen. Konsekvensen blir att man pratar för mycket utan att agera. Upprätta en åtgärdsplan men glöm inte att förändra situationen som ledde till problemet, råder Jeanette Fors-Andrée.
En annan vanlig princip som måste utmanas är lusten att minimera krisens proportioner.
– Skyll inte på mediedrev eller andra bortförklaringar. Tänk på kundens känslor och visa att du tar problemet på största allvar. Minimera inte krisens betydelse, mimimera krisens konsekvenser!