
Som vd är du ytterst ansvarig för att ditt företag skapar så bra resultat som möjligt. De resurser du har till ditt förfogande är inte bara företagets ekonomiska kapital. Du har även företagets relationskapital, det vill säga alla de relationer som finns till kunder och andra intressenter såsom leverantörer och potentiella medarbetare. Dessutom finns ert strukturkapital, det vill säga företagets upparbetade kunskap och processer som gör er effektiva. Till sist, men inte minst, har du möjlighet att skapa nya resultat genom att höja prestationsnivån bland medarbetare för att öka lönsamhet, få bättre kvalitet och öka kundlojaliteten.
Vad visar då forskningen kring verksamhetsutveckling när det gäller att höja prestationsnivåer? Svaret återfinns i forskningen kring det ”psykologiska kapitalet”, det vill säga graden av följande fyra tillstånd bland medarbetare på företaget: hoppfullhet, självförtroende, motståndskraft och optimism. Dessa fyra faktorer, när de stärks, leder bevisligen till mätbart bättre prestationer.
Hoppfullhet – vägen och viljan framåt
Den första delen av det psykologiska kapitalet som går att utveckla är hoppfullhet. Ju mer medarbetare känner sig hoppfulla kring att faktiskt kunna åstadkomma nya resultat, desto mer kommer de anstränga sig för att lyckas. Därför är det så avgörande för ledare erbjuda engagerande mål, tydliga vägar dit och planer för att hantera eventuella hinder på vägen.
Självförtroende – tron på sina förmågor
Den andra delen av det psykologiska kapitalet är i vilken grad medarbetare känner sig rustade och kompetenta att klara av de utmaningar som strävan efter de nya resultaten innebär. Genom att säkerställa att medarbetare får använda sina styrkor och får ett förtroende att klara av sina arbetsuppgifter utan onödig kontroll så kommer prestationsnivåer bevisligen att öka.
Motståndskraft – att resa sig snabbt efter ett fall och stärkas av motgångar
Medarbetares motståndskraft att klara motgångar kan stärkas genom trygghet att få stöd från hjälpsamma kollegor och möjlighet till återhämtning efter stressiga perioder. Dessa faktorer kan ledare främja genom att investera sin egen tid och uppmärksamhet i ett närvarande ledarskap.
Optimism – framtiden är full av möjligheter!
I den mån medarbetare präglas av ledare att leta efter alla positiva signaler kring möjligheter och lär sig att betrakta motgångar som tillfälliga, så ökar prestationsnivåer. Optimism handlar inte om att vara naiv, utan att välja att leta efter det positiva i omvärlden och leta efter lösningar snarare än problem. Detta synsätt kan ledare i mycket hög grad spridas inom ett företag, lika väl som det motsatta kan bli normen.