Ta fram rebellen inom dig

Krönikan Aldrig förr har vi levt i en sådan omvälvande historisk tid som nu. Tack vara den nya tekniken öppnas nya möjligheter upp och de mest kapitalintensiva och traditionella branscherna utmanas som aldrig förr. Vd:arna har aldrig varit så gamla som de är idag och paradoxalt nog aldrig så unga…

Ta fram rebellen inom dig

Aldrig förr har vi levt i en sådan omvälvande historisk tid som nu. Tack vara den nya tekniken öppnas nya möjligheter upp och de mest kapitalintensiva och traditionella branscherna utmanas som aldrig förr. Vd:arna har aldrig varit så gamla som de är idag och paradoxalt nog aldrig så unga…

En tredjedel av Sveriges vd:ar är 50 plus samtidigt som de utmanas av unga rebeller med nya affärsidéer som inte ens hade varit tänkbara för fem år sedan. Vd-rebeller som har ett helt annat sätt att tänka. Som är modiga, snabba, tänker kundnytta och som ser möjligheter där andra ser hinder.

De bolag och vd:ar som inte är nyfikna på att ”se runt hörnet” och hela tiden har självinsikten att de kan bli omsprungna kommer att få det tufft i framtiden. En framtid som redan är här. Även om man är en solklar marknadsledare idag kan läget ha förändrats dramatiskt till imorgon. Samtidigt är det svåraste som finns att ha kvar sin skärpa när det går riktigt bra för företaget och fortsätta att utvecklas. Man måste helt enkelt vägra att acceptera att marknaden är mättad eller det inte går att utveckla mer. Så fort du blir nöjd och börjar tro att det inte går att göra mer, i det ögonblicket är du en fara för din egen organisation.

Låt oss ta Nokia som ett historiskt exempel. Nokia hade en stark tillväxt. De kom med de bästa innovationerna, till exempel touch-screen och små kameror. Nokia var ett av de företag som var först ut på marknaden och erbjöd fri e-post från sina telefoner och blev en överlägsen marknadsledare. Vad hände? I sin starka tillväxt hann de inte riktigt med att stanna upp och fokusera på de viktigaste frågorna. De skapade en komplexitet i sin egen organisation. Fler ineffektiva möten, strukturer och processer som ingen rannsakade om de verkligen behövdes. De hamnade samtidigt i en falsk trygghet att de var oslagbara och de missade möjligheten att kapitalisera på sitt försprång. De hade inte brist på resurser. Eller möjligheter.

De hade den största tillväxten världen någonsin hade skådat. Men istället för att fortsätta tänka som en rebellisk entreprenör och investera i framtiden köpte de tillbaks aktier för att äga själva. På bara några år hade Apple och Samsung gått om Nokia och tagit betydande andelar.  En styrelseledamot sa i en intervju: ”Vi agerade alldeles för långsamt och var lite för självsäkra.” Och resten är historia.

Vill du att ditt bolag ska undvika att bli ett Nokia? Tänk då som en rebellisk entreprenör. Driv innovation och utveckling i varje led. Undvik komplexitet till varje pris. Sträva efter att förenkla. Vilken idiot som helst kan göra saker och ting komplext. Det svåra är att göra saker enkelt i takt med att organisationen växer. Du måste därför hela tiden sträva efter att anställa människor som har denna mentalitet och filosofi. Och själv ha inställningen att det inte är de stora som slår de små utan den snabba som slår de långsamma. Helt enkelt, agera som en rebellisk entreprenör.

Fakta

Agneta Olsson

Gör: Grundare och vd för Chair Management. Har olika styrelseuppdrag och utbildar i ämnet ”Skala upp företaget – från ägarlett till ägarstyrt”.Bakgrund: Har under de senaste 25 åren haft ledande positioner inom svenskt näringsliv, bl a som vd för Almi Väst.Har skrivit boken ”Extern VD – så lyckas du”

Bloggen

På nytt jobb

Hämtar fler artiklar
Till startsidan
VD-tidningen

VD-tidningen Premium

Med fullt fokus på vd-rollen.
Full tillgång till strategiska artiklar med tips och analyser.