Vd-tankar i växande företag

Entreprenörskap De vill inte vara riktigt som alla andra i en lite strikt bransch. Utan vd men med en ledningsgrupp vid rodret har en av de två grundarna Kenneth Svensson ändå upplevt en rekordsnabb utveckling av revisionsbyrån Baks & co i Tranås. Nyligen utsågs de till årets framtidsbyrå av branschorganisationen FAR.

Vd-tankar i växande företag
Kenneth Svensson trivs med jobbet som revisor på Baks & co och med att företaget utvecklas.Foto Mikael Sjöberg

I foajén möts besökaren på Baks & co av en skyltdocka med solglasögon och medaljer. Det kan nog ses som en skämtsam blinkning till alla som besöker företaget. För här försöker man sticka ut lite och skapa en bra kundupplevelse trots att mycket handlar om torra siffror.

Någonting är fel

Du är inloggad som prenumerant hos förlaget Pauser Media, men nånting är fel. På din profilsida ser du vilka av våra produkter som du har tillgång till. Skulle uppgifterna inte stämma på din profilsida – vänligen kontakta vår kundtjänst.

– Vi brukar byta kläder lite efter vad som händer i omvärlden, berättar Kenneth Svensson. När det var fotbolls-VM så hade han landslagströja och på sommaren får han jättestora solglasögon.

Kenneth Svensson har kunnat se tillbaka på en fantastisk tillväxtresa sedan han 2004 startade företaget tillsammans med kollegan Bo Axelsson, vars initialer tillsammans med hans egna utgör namnet ”Baks”. Det första kontoret i Tranås har utvecklats till fyra med kontor också i Eksjö, Vimmerby och Linköping. Idag är de totalt 55 anställda och har på resan också hunnit med att bli ett Gasell-företag.

– Vi beskriver oss som en medelstor byrå med tre ben. Vi har revision, redovisning och rådgivning kopplat till de två övriga områdena berättar Kenneth Svensson.

Nio delägare

Idag är de hela nio delägare även om de två grundarna fortfarande är huvudägare. Intressant att notera är att de idag inte har någon central vd för företaget, utan att varje kontorschef har ansvar för sin del av verksamheten med bland annat rekryterings- och personalfrågor. Istället är det de nio delägarna som utgör företagets ledningsgrupp och som i praktiken styr det strategiskt långsiktiga arbetet. De träffas tre fyra gånger per år för strategimöten.

– Det har fungerat väldigt bra hittills, även om vi börjat fundera på att skaffa en vd om vi ska kunna fortsätta att utvecklas, funderar Kenneth Svensson. Men vi är inte riktigt där än.

Självklart har han själv och den ursprunglige kompanjonen Bo Axelsson mycket stor del i den kultur som präglar företaget.

Alla beslut har tagits i enighet och de försöker också knyta samman företagets olika kontor genom gemensamma projekt där de är noga med att ha representanter från varje kontor. Projekten handlar om utveckling av olika tjänster och den digitalisering som branschen genomgår för närvarande. Man måste helt enkelt kunna erbjuda fler och fler digitala lösningar för kunderna. Det är också bland annat för detta digitaliseringsarbete de utsetts till ”Årets framtidsbyrå” av FAR. I motiveringen lyfter de också fram affärsmodellerna och inte minst ledarskapet.

Fördel utan vd

Kenneth Svensson återkommer till att det också ibland varit en fördel att inte ha en vd eftersom det i branschen varit en kutym att det är en verksam revisor som är vd och detta har ofta gått ut över ledarskapet eftersom man ofta jobbar väldigt mycket mot kunderna och har ett mindre internt fokus. Det är dock inte fallet hos Baks, trots att Kenneth Svensson inte gärna slår sig för bröstet i sin småländska framtoning. Lokalerna är verkligen inbjudande med genomtänkta färgval och stämningen verkar vara på topp när vi anländer mitt i en gemensam frukost.

– För oss är det viktigt att miljön är välkomnande, både för personal och för kunder, säger han.

I det personalfokus man har, där de hyr in hr-tjänsten på deltid liksom andra stödtjänster, ligger exempelvis att man ska försöka ha kontroll på arbetstiderna i en bransch där man av hävd alltid jobbar väldigt mycket. Så har man varit noga med att rekrytera in tillräckligt med resurser.

– Visst är det mycket att göra vissa tider, men vi tror att det faktum att arbetsbelastningen inte är för hög är minst lika viktig som lönenivån även om vi där är anpassade efter marknaden, betonar Kenneth Svensson.

Tre gånger per år

Personalen på alla kontoren träffas också tre gånger per år för gemensamma aktiviteter, allt för att stärka kulturen. Detta att träffas gemensamt är extra viktigt då en del av Baks & co:s snabba tillväxt har skett genom förvärv. Kenneth Svensson sticker inte under stol med att integrationen ur ett kulturperspektiv gått lite olika snabbt beroende på vem som tillkommit.

– Men vi försöker hela tiden jobba på att personalen ska må bra för då trivs man. Vi har ju också satsat på lite mindre saker som massage på jobbet. Jag tycker att det är viktigt att alla tycker att det är roligt att gå till jobbet, för det är ju en stor del av allas liv.

När Baks & co startade så var ambitionen inte uttalad att växa, utan tanken var att bli en lite större aktör på marknaden i Tranås. Men när de såg möjligheterna kunde de inte låta bli att förvärva företag i branschen.

– Det har känts roligt att växa, men det är faktiskt inte pengarna som styrt utan att vi ska göra bra saker, säger Kenneth Svensson. Sedan har det varit roligt att ta in fler delägare. Men man kan också konstatera att vi följt standarden i branschen med att släppa in fler delägare.

Revideras varje år

Affärsstrategin har sedan jobbats fram av ledningsgruppen och den har ett treårsperspektiv och sedan har den reviderats varje år. Målsättningen har hela tiden varit att upplevas som det lilla företaget som finns nära kunden. Strategin med förvärv och samtidigt närhet till kunder har uppenbarligen varit framgångsrik och gett en tillväxt på i snitt tio procent per år och en vinstmarginal på 20 procent, vilket är normalt i branschen för de riktigt duktiga aktörerna.

Men fokus håller nu på att förskjutas i företaget. Kenneth Svensson och ledningen har börjat vikten av att växa, på samma sätt som de också diskuterar att tillsätta en vd för koncernen. Just nu vill de lägga mer fokus på kunderbjudandet i takt med att digitaliseringen ger nya möjligheter.

– Vi är på väg bort från tillväxtperspektivet till att fundera på det som behöver göras för att möta kunderna behov, säger han. Ett resultat av detta kan naturligtvis vara att vi fortsätter växa.

De jobbar inte med egen programvaruutveckling utan detta sker i samarbeten med olika partner. Men resultatet är ett eget koncept som ska locka nya kunder och ge befintliga kunder ett mervärde.

– För oss är det också tacksamt att det är brist på revisorer på mindre orter, konstaterar Kenneth Svensson. Det beror på att många går i pension.

Att få nya kunder är också bland det roligaste med jobbet för honom eftersom han själv jobbar som revisor det mesta av sin tid. Att vara öppen och att verkligen ha tid för kunden speglar också den kultur han vill stå för som grundare av Baks & co.

Kenneth Svensson

Ålder: 57 år

År i företaget: 14 år.

Bor: Tranås

Intressen: Idrott och spela golf.

Kan bli bättre på: Begränsa arbetstiden, blir ofta långa dagar. Och att ta till mig den tekniska utvecklingen i branschen. Privat skulle jag önska att jag skulle bli bättre på att motionera regelbundet.

Roligast med jobbet: De mänskliga kontakterna, både med personalen och med kunderna.

 

 

 

Bloggen

På nytt jobb

Hämtar fler artiklar
Till startsidan
VD-tidningen

VD-tidningen Premium

Med fullt fokus på vd-rollen.
Full tillgång till strategiska artiklar med tips och analyser.

Det senaste