Tabbar som leder till framgång

Ledarskap För att skapa en arbetsplats med högt i tak kan vd:n inte fokusera på att hitta fel utan hen måste ofta släppa kontrollen och också våga se sina medarbetare misslyckas.

Tabbar som leder till framgång
Under sitt yrkesliv har Ulf Mazur gjort många tabbar och de berättar han gärna om.

När Ulf Mazur som 24-åring 1986 kallades in till bryggeriet Falcons vd Stefan Elving för att intervjuas inför sin start som trainee i företaget fick han en nyttig lektion i hur man får medarbetare att våga göra mer.

Någonting är fel

Du är inloggad som prenumerant hos förlaget Pauser Media, men nånting är fel. På din profilsida ser du vilka av våra produkter som du har tillgång till. Skulle uppgifterna inte stämma på din profilsida – vänligen kontakta vår kundtjänst.
VD-tidningen premium

Läs vidare – starta din prenumeration

  • Strategiska artiklar med tips och analyser.
  • 6 fullmatade magasin årligen.
  • Tillgång till premiumnyheter på vdtidningen.se.
  • 100 procents fokus på vd-rollen.
Redan prenumerant?

– Han berättade att från och med nu så ”bär du alltid med dig en ryggsäck fylld med tabbar”.

Stefan Elvings bestämda uppfattning var att många misstag, en tabbekvot, var något som ökade kreativiteten och fick medarbetarna att våga ta ut svängarna.

– Så när du gör något som inte går som du tänkt dig, tar du bara en tabbe ur ryggsäcken och går med den till din chef Roland! Han tar emot den, så kan du fortsätta jobba. Roland har också en Tabbekvot, så när något går fel för honom, så kommer han till mig, sa Stefan, berättar Ulf Mazur.

– Detta tänk har jag haft med sig sedan dess och sett att det fungerar precis så. Misstagen är helt klart framgångens moder, fortsätter han.

Metaforen tabbekvoten för han nu vidare som föreläsare och han har också skrivit en bok om hur man kan misslyckas på jobbet men räddas av tabbekvoten.

– Den stora effekten kommer när många medarbetare vågar ta egna initiativ, prova nya grepp, besöka icke köpande kunder och i stort och smått förbättra.

En görande organisation

Han konstaterar att genom att våga och göra sänds medvetna och omedvetna och undermedvetna signaler till övriga medarbetare att också agera och bli en del av en görande organisation.

– Då börjar kulturen formas och kulturen är starkare än alla strategier. En stark kultur försätter berg. Kulturen börjar hos ägarna och hur ledningen agerar. Det är på deras handlingar och ord i stort och smått som medarbetarna tar till sig eller motarbetar företagets mål och strategier. Utåt kommer ingen erkänna att den inte ställer upp på det som ledningen bestämmer. Men handlingar och energinivån talar ofta ett annat språk.

Ulf Mazur betonar vikten av att företaget värderar personer som gör saker mer än de medarbetare som avvaktar och inte gör något.

– Många vd:ar behandlar tyvärr sina medarbetare som maskiner. De stämplar in och de stämplar ut. Däremellan ska de producera en viss mängd. Men när kunskap och nya lösningar ska skapas går det inte att producera på samma sätt och maskiner kan inte utan hjälp anpassa sig till förändringar som sker på marknaden.

Därför måste måste man få riktigt engagerade medarbetare.

Ulf Mazur vänder sig mot den ”leta fel kultur” som han menar råder i Sverige och på många företag.

– I en sådan kultur får du mer skit om något går snett, än du får beröm om det funkar.

Att lyckas är enligt honom inte detsamma som att inte misslyckas.

– Det gäller inte att hitta syndabockar för det som gick snett. Istället är faktiskt fel och misstag det naturliga i ett företags vardag. Jakten på syndabockar måste avdramatiseras för det minskar medarbetarnas engagemang och sänker förändringsviljan helt i onödan, så organisationer och företag blir passiva. Att sitta i gnällhörnan är bekvämt, men leder inte till något framåtriktat. Nej, det gäller att få medarbetare som vill, vågar och gör, säger Ulf Mazur.

Har olika behov

Han betonar att människor har olika behov och drivs av olika saker i livet.

– Det måste man förstå som vd. Den medarbetare du som vd ser, blir sedd, och den gillar det den ser.

Ulf Mazur menar vad som utmärker en bra vd är att hen ser sina medarbetare så ofta som möjligt. Helst varje dag.

– Ge bekräftelse på att de är med, är viktiga och att man har förtroende för dem. Det kan räcka med en blick eller tumme upp, så vet båda två vad man menar.

Genom att medarbetaren får stark bekräftelse på att hen syns i mängden och får mycket uppmärksamhet för det hen är bra på kommer tryggheten att man klarar av sitt jobb.

– Grundtryggheten är väldigt viktig och tar bort eventuell oro eller ångest. Engagerade medarbetare möter och överträffar också oftare de förväntningar som finns på dem.

Efter att han slutade som försäljningsdirektör på Falcon har Ulf Mazur varit vd och haft ledande befattningar i ett flertal företag. 2010 startade han Sveriges största oberoende matprissajt och app ”Matpriskollen” med idag över 100 000 aktiva användare.

– När jag börjat ett nytt jobb har jag alltid kollat med blivande styrelser och nya chefer om det är okey att göra fel på deras arbetsplats. Jag vill ju vara säker att komma till min rätt och jag vet ju att jag kommer att göra en massa misstag om de anställer mig.

Han konstaterar att våga se utmaningen i vitögat och faktiskt utmana sina rädslor stärker många.

– Jag har klättrat i berg, gått ner i gruvor, seglat, simmat med hajar och gått på glödande kol med mina ledningsgrupper och medarbetare. Genom att faktiskt övervinna en rädsla kan den känslan spinnas över till helt andra tillfällen av stress och oro, berättar Ulf Mazur.

Men utmaningarna får inte heller vara alltför stora.

– Inkompetens eller att ha ett jobb över sin kompetensnivå kan vara förödande för företaget. Medarbetare ska utmanas men man bör vara vaksam på om och när personer befordras till för svåra jobb för dem. Viktigt att också att vd är beredd att backa upp och ta ansvar när något inte går som planerat.

Egna tabbar

Under sitt yrkesliv har Ulf Mazur gjort många tabbar och de berättar han gärna om. En sådan tabbe var när Falcon 1998

lanserade ett öl, Millennium, som var en blandning av 90 procent öl och tio procent apelsinjuice. Tanken var att den skulle tilltala kvinnor.

Men satsningen gick åt skogen eftersom man på Falcon bara hade provsmakat drycken i kylskåpstemperatur. Det visade sig att den var helt odrickbar i rumstemperatur.

– Det smakade då hemskt illa och försvann snabbt från marknaden, berättar Ulf Mazur.

Falcon tog istället fram en ny ölsort som tappades i en retroburk i grått med enbart texten Starköl som verkade vara skriven med en klassisk dymoapparat. Systembolaget ville emellertid inte ta in detta öl eftersom de inte tyckte att det tillförde något nytt.

– Då kom det misslyckade milleniumölet till användning. Vi hade nämligen blivit lovade att uppföljaren till den, med en tillsats av björnbär, skulle få plats på Systembolagets hyllor. Därmed fanns en öppen plats bokad hos dem. Vi lade till texten Millenium på burken och så kunde försäljningen börja. Detta öl har varit en av Falcons och Carlsbergs storsäljare genom åren och misslyckande blev en dundersuccé. Hittills har det sålts cirka 300 miljoner burkar med detta starköl, avslutar Ulf Mazur.

Fakta

Ulf Mazurs 5 tips på hur man skapar ett företag med högt i tak och full fart i

  1. Ha tydliga gemensamma mål som alla medarbetare förstår och varför det är så viktigt att nå. Skapa förändringsmedvetenhet.
  2. Ge alla dina medarbetare en ryggsäck fylld med tabbar! Och den fylls på automatiskt! Inga maxantal på misstagen och du tar alltid ansvar för det som händer.
  3. Se dina medarbetare i ögonen så ofta som möjligt och säg alltid ”hej” till varandra när ni möts!
  4. Se till att cheferna fokuserar på det som medarbetarna gör bra. Det skapar engagemang.
  5. Berätta om alla initiativ i stort och smått som tas av medarbetare, för att ni ständigt ska bli lite bättre. 100 personer som gör en procent förbättring varje dag, är mycket bättre än en som gör 100 procent!

Vårt nyhetsbrev

De viktigaste nyheterna direkt i mejlen. Helt kostnadsfritt!
Jag godkänner att Vd-tidningen sparar mina uppgifter.
VD-tidningen

Vd-tidningen Premium

För dig som har 100 procents fokus på vd-rollen.
Full tillgång till strategiska artiklar med tips och analyser.