nr-logo

Strategisk nytta för varje vd.

Skanskas säkerhetsbarometerna visar att 46 procent påverkas negativt av den psykosociala arbetsmiljön minst en gång i månaden och var femte mår dåligt på jobbet flera gånger i veckan. FOTO: Shutterstock

Varannan medarbetare plågas av hög arbetsbelastning

Åtta av tio har mått dåligt på jobbet på grund av psykosociala faktorer. Det visar årets upplaga av undersökningen Säkerhetsbarometern från Skanska.

I årets upplaga av Säkerhetsbarometern vill Skanska belysa sambandet mellan välbefinnande på jobbet och arbetsmiljöfrågor. Kartläggningen visar att 46 procent påverkas negativt av den psykosociala arbetsmiljön minst en gång i månaden och var femte mår dåligt på jobbet flera gånger i veckan.

Framförallt är det hög arbetsbelastning som gör att nästan varannan mår dåligt på jobbet. Var tredje person upplever en känsla av otillräcklighet på sin arbetsplats. Det är dock mer utbrett bland kvinnorna, där 42 procent upplever att de inte räcker till.

Resultatet visar också ett tydligt samband mellan välmående och arbetsmiljön. I undersökningen svarar 16 procent att de är ouppmärksamma på jobbet när de mår dåligt, 37 procent blir mindre produktiva.

Fyra av tio av säger också att deras privatliv påverkas negativt när situationen på jobbet är dåligt.

Undersökningen har genomförts av Sifo på uppdrag av Skanska med ett riksrepresentativt urval av respondenter från hela landet.

Vad av följande får dig att må dåligt på jobbet? (Flerval)

Hög arbetsbelastning 47 procent

Att känna mig otillräcklig 35procent

Otydliga förväntningar 32 procent

Konflikter med chef/kollegor 21 procent

För lite uppskattning från chefer/kollegor 21 procent

Hur har ditt arbete påverkats när du mått dåligt på jobbet? (Flerval)

Jag har känt mig oengagerad 41 procent

Mitt privatliv har påverkats negativt 40 procent

Jag har blivit mindre produktiv i mitt arbete 37 procent

Jag har utfört mitt arbete sämre 29 procent

Jag har varit ouppmärksam 16 procent

Taggar:

Fler nyheter

Alla chefer är inte psykopater

Du hör ett tal om Fidel Castros förträfflighet. Samtidigt får du höra att talaren blivit ombedd att argumentera för denna hållning. Tror du talaren uppskattar Castro? Troligen gör du det. I experiment som gjorts på just det här sättet visar det sig människor tror att talaren tycker så här om Castro – man skiljer inte […]

Förvalta kunderna och nå framgång

Lönsamhet är nära kopplat till förmågan att behålla kunder över tid. Men det är de lönsamma kunderna och kunder med potential ni behöver. Så ta reda på vilka som är era bästa kunder och att sedan se till att ta hand om dem.

Prenumerera på vårt nyhetsbrev

Vd-tidningens nyhetsbrev är helt gratis. Anmäl dig här