Det största problemet för mellanchefer är att de ofta måste växla mellan att interagera med kolleger med större makt och kolleger med mindre makt. Detta framhåller de amerikanska forskarna Erich M Anicich, University of Southern California, och Jacob Hirsh, University of Toronto, som tillsammans räknar upp flera orsaker till mellanchefernas utsatta position i The Harvard Business Review.
Motstridiga krav
Mellanchefer får ofta strategiinstruktioner från högre chefer och måste driva igenom strategierna bland sina underställda. Denna klämda sits kan leda till att mellancheferna utsätts för motstridiga krav från de olika grupperna. Roll- och målkonflikterna kan i sin tur leda till stress och ångest, samt även fysiska problem som högt blodtryck och hjärtsjukdomar.
Här är några konkreta åtgärder som forskarna föreslår för att minska påfrestningarna på mellancheferna:
1. Förenkla rapporteringsstrukturen i företaget för att minska interaktionen uppåt och neråt.
2. Kartlägg kommunikationen för att avgöra hur anställda interagerar med andra anställda. Görs det ansikte mot ansikte eller via mejl, och vad får det för konsekvenser för känslor av makt?
3. Hjälp mellancheferna att se sina olika roller som en helhet.
4. Detaljstyr inte mellanchefer.
5. Etablera en plattare organisation.
6. Försök hålla dig till rutinen. Med tillräcklig erfarenhet kan mellanchefer utveckla en rutin för att växla mellan roller med stor respektive liten makt.