Börja med uppskattning
När du ska kritisera, var snäll. Börja med att uttrycka uppskattning för något som medarbetaren gjort. Du måste inte slå knut på dig själv utan det kan räcka med att uppmärksamma något enkelt som att du fått snabb återkoppling, eller att synpunkter från medarbetaren är en bra utgångspunkt för diskussioner.
Var specifik
Berätta vad som behöver göras. Var tydlig och konstruktiv i din feedback och fokusera på hur arbetet kan bli bättre. Använd inte kritiska omdömen utan var så specifik du kan om vad som behöver ändras. Ha en ”ja och”-inställning: ”Det här är en jättebra start, om du kan komma ner i tio bilder i presentationen så blir det toppen”.
Undvik att styra
Alla vill känna att de styr sitt arbete själva. Att skriva ”gör det här, gå dit, avsluta det där” får människor att känna sig som robotar. Skriv i stället ”kan du”, ”skulle du vilja”, ”vad tror du om att”.
Sätt upp milstolpar
Den mänskliga hjärnan tycker om känslan av att komma någon vart. Även om ni är långt ifrån klara, sätt upp delmål så att medarbetaren ser att ”om jag gör det här så kommer vi vidare ett steg”.
Använd ordet ”ännu”
Lyssna på skillnaden mellan ”Den här rapporten är inte tillräckligt bra” och ”Den här rapporten är inte tillräckligt bra ännu”. ”Ännu” får oss att fortsätta jobba i stället för att känna att vi misslyckats.
Källa: Harvard business review
publicerad 14 oktober 2016