Järnfokuserade Jesper

Jesper Kärrbrink blev vd redan vid 24 års ålder. Sedan dess har bolagen avlöst varandra. Att tänka långsiktigt och att sätta saker i ett sammanhang är hans framgångskoncept.

Järnfokuserade Jesper

Fokus är ett ord som bra beskriver Jesper Kärrbrink, oavsett om det handlar om att jobba, tänka, skriva, träna eller att vara ledig. Medan Vd-tidningens fotograf arbetar passar Jesper på att skriva färdigt en text som behöver komma iväg och höra med sin sekreterare Carin Grunder om var kvällens middagsbjudning ska hållas.

Jesper Kärrbrink har jobbat som vd i större delen av sitt liv. På Östersundsposten, Bonnier, Svenska spel och nu på Eniro, ett företag som genomgår en omfattande förändringsprocess. Papperskatalogen är på väg bort, katalogen online på väg in och dessutom gäller det att bygga nya affärer kring tjänsten för att locka till sig fler kunder.

Just i företag under omvandling är Jesper Kärrbrink som bäst.

– Varje vd har sin tid och sin fas. Vissa är bra på att förändra och andra på att förvalta. Jag vill förändra och när förändringen väl är genomförd, då vill jag vidare.

Stort spelfält

För att kunna driva igenom förändringar gäller det att förstå i vilket skeende ett bolag befinner sig i och som en lots på sjön styra bolaget framåt mot nästa fas. De chefer som Jesper Kärrbrink är allra mest imponerad av är de som kan se sitt bolags utveckling i ett riktigt brett perspektiv, som förstår hur omvärlden och politiska sammanhang påverkar företagets väl och ve. Ju större del av spelfältet man kan se, desto lättare är det att fatta bra beslut.

Att jobba i ettårsplaner är inte Jesper Kärrbrinks grej, han vill planera långsiktigt. I Eniros fall handlar det om att se sju år framåt. Jesper Kärrbrink jämför sin strategi med att bygga ett hus. Hur huset ska se ut, vad det ska kosta och när det ska stå färdigt måste vara helt glasklart innan hantverkarna sätter igång. Planerar och bygger man istället en våning i taget är sannolikheten stor att huset blir både skevt och fult. Dessutom blir det dyrt eftersom el och rördragningar antagligen måste göras om på vägen när nya behov uppstår.

Så först projektplan, sedan handlar det om att hitta rätt kompetens för att bygga huset och att få alla att sträva mot samma mål.

När alla är på det klara med målsättningen är det dags att börja delegera. Jesper delegerar i uppgifter som löper under fyra år till sina närmsta chefer. De i sin tur delar upp sitt uppdrag i tvåårsuppgifter till cheferna ett snäpp under dem som delegerar i ettårsuppgifter till sina medarbetare. På så vis har alla chefer i hela företaget en uppgift att lösa och en deadline när det ska vara klart. I kvartalsrapporterna från cheferna ser Jesper Kärrbrink sedan om de är med på banan.

– Det innebär att jag kan zooma in mig där vi har problem. Men den stora vinsten är att jag generellt kan ägna min tid åt strategiska frågor eftersom som systemet tvingar mig att delegera det operativa, konstaterar Jesper Kärrbrink.

Ansvar ger leverans

Egentligen har Jesper Kärrbrink alltid jobbat så här, rent intuitivt, även om det på sistone blivit mer metodiskt. Numera vet han också att det faktiskt är en utstuderad känd ledarskapsmetodik som bland annat den amerikanska armén använder sig av. Rätt person på rätt plats och sedan släppa kontrollen. Att som vd gå in och peta i vad det ska vara för färg på nästa förstasida är rena dumheter. Att däremot delegera ansvar, det är så man får människor att börja brinna för sina arbetsuppgifter.

– Känner jag ansvar så kommer jag att göra allt för att leverera. Det kryddad med konstruktiv feedback gör att medarbetare blir engagerade.

Dessutom måste människor förstå sammanhanget.

– Om jag kommer hem och min fru säger att vi ska åka till Gränna i kväll och inte talar om varför kommer jag inte vara särskilt entusiastisk. Om hon istället säger att vi ska åka dit för att mormor som bor där är sjuk, då sätter jag mig självklart i bilen med en gång.

Samma sak gäller Eniro. För Jesper gäller det att sälja in budskapet om framtidens nätburna Eniro med allt vad det innebär för organisationen. Att vara kommunikativ och få människor att tro på transformationen.

– Det är urviktigt att kunna sätta saker i ett sammanhang. Förstår människor varför är de inte rädda för förändring.

Våga vara obekväm

Till en vd:s uppgift hör också att kunna sätta stopp när något inte fungerar, att kunna fatta obekväma beslut. Fungerar inte rörmokaren får man skaffa en ny, annars kommer rören i det nybyggda huset att läcka.

– En sak är att göra fel ibland, man måste få testa nya lösningar och ta ut svängarna även om det inte blir lysande alla gånger. Men när någon begår samma misstag gång på gång, inte förstår helheten eller delar av visionen, då får de börja spela i ett annat lag.

Att vara vd är bland det roligaste man kan göra, enligt Jesper, men man måste gilla utmaningen och verkligen känna för uppdraget. Att få bra betalt kan inte vara grundskälet utan är en positiv bieffekt. För att blir en framgångsrik vd får man inte heller bli stressad när det krisar. Ingen vd kommer att ha gått igenom sitt yrkesliv utan att behöva hantera kriser. Smällarna kommer på löpande band. Sedan är det viktigt att ha distans, att ha ett liv vid sidan om, som ger glädje och bekymmer, att umgås med människor som inte är ett dugg intresserade av vad du jobbar med, och inte ett dugg imponerade. Det ger andningshål i vardagen.

– Mitt tips till en person som verkligenvill jobba som vd är att ta uppdrag som är lite svårare än vad man tror sig klara av och sedan se till att klara av dem. Alla växer av utmaningar. Det är också viktigt att förstå att det är positionen, eller stolen som du sitter på som får alla flashiga inbjudningar och uppmärksamhet, inte enbart du själv. Men framför allt, se till att skapa lite garv och rock’n roll på jobbet!

Fakta

Om Jesper Kärrbrink

Ålder: 45 Titel: Vd Eniro Familj: Fru och tre barn På fritiden: Familjen, sport, bandy på vintern och multisport på sommaren. Gillar utmanande tävlingar som Haglöf Åre Extreme Challenge och Ö till Ö (man simmar och springer mellan 19 öar i svenska skärgården). Gillar att skriva, författare till tre deckare och en managementbok. Utbildning: ”Drop out” från universitetet efter 80 poängs ekonomistudier. Fick jobb som var mer intressanta. Karriär: Började sin karriär som vd för ett konsultföretag och tog 28 år gammal över som vd för Östersundsposten. Har jobbat som vd för Bonniers digitala verksamheter och för Bonnier veckotidningar, blev vd för Svenska spel 2004 och är vd för Eniro sedan 2008. Drivkraft: Utpräglad tävlingsmänniska.

Bloggen

På nytt jobb

Hämtar fler artiklar
Till startsidan
VD-tidningen

Vd-tidningen Premium

Med fullt fokus på vd-rollen.
Full tillgång till strategiska artiklar med tips och analyser.