nr-logo

Strategisk nytta för varje vd.

Många småföretagare tror inte att de blir mer digitala

Vismas Affärsbarometer visar att 28 procent av småföretagarna i Sverige inte tror att deras bolag kommer att bli mer digitalt inom någon administrativ del det närmsta året.

– Att så många små företag inte planerar att ta några steg alls i digital riktning den närmsta tiden är både överraskande och oroande. De riskerar att gå miste om de effektivitets- och kostnadsfördelar som digitala verktyg kan innebära för alla typer av bolag, säger Henrik Salwén, vd på Visma Advantage.

Av alla branscher sticker kultur- och fritidssektorn ut med hela 58 procent som inte satsar digitalt på administrationen. Bland de som trots allt tror att de kommer att digitalisera mer av sin administration rankas digitala fakturor och inköp online som troligaste områden.

Henrik Salwén tycker också att det är överraskande att hela 31 procent av Sveriges småföretagare uppger att de primärt gör sina inköp till företaget via telefon. 

– Att så många fortfarande handlar över telefon innebär att det finns en stor potential för småföretagarna att spara tid och pengar. Ett digitalt inköpssystem kan exempelvis göra det betydligt lättare att hitta rätt leverantör till rätt pris. Med dagens molntjänster kommer man igång direkt, oftast till en liten års- eller månadskostnad. Det krävs varken stora investeringar eller omfattande utbildning, menar han.

Områden småföretagare tror att de kommer bli mer digitala inom

1. Digitala fakturor (43 %)

2. Inte inom något område (28 %)

3. Inköp online (24 %)

4. Offerter (13 %)

5. Prisjämförelser på nätet (10 %)

Branscher med flest företagare som inte tror att de kommer bli mer digitala:

1. Kultur/Nöje/Fritid (58 %)

2. Skola/Utbildning (45 %)

3. Affärs- och organisationsutveckling (38 %)

Vismas Affärsbarometer som bygger på en undersökning bland 815 små och medelstora företag i hela landet.

Taggar:,

Fler nyheter

Tre tips för att klä dig professionellt

Vid en inspirationsföreläsning som anordnades av Yrkeshögskolan Grit Academy delade Jenny Åberg från Proper Style med sig av sina erfarenheter om hur man klär sig i affärssammanhang. Hon menar att det egentligen inte behövs en stor garderob för att klä sig professionellt.

Världens 25 bästa företag

Etta på världsrankingen över de organisationer som lyckats bäst med att vara ett "Great Place to Work" blev tre företag från USA. Etta kom Salesforce, tvåa blev Hilton och trea Mars.

Kunskap viktigt för dagens vd:ar

Hur har vd-rollen förändrats de senaste 45 åren? Detta ämne har två studenter vid Högskolan Skövde gjort en djupdykning i. Deras slutsats är att kunskapsrollen är något som man inte talade om då men som dagens vd:ar lägger stor vikt vid.

Prenumerera på vårt nyhetsbrev

Vd-tidningens nyhetsbrev är helt gratis. Anmäl dig här