nr-logo

Strategisk nytta för varje vd.

Många småföretagare tror inte att de blir mer digitala

Vismas Affärsbarometer visar att 28 procent av småföretagarna i Sverige inte tror att deras bolag kommer att bli mer digitalt inom någon administrativ del det närmsta året.

– Att så många små företag inte planerar att ta några steg alls i digital riktning den närmsta tiden är både överraskande och oroande. De riskerar att gå miste om de effektivitets- och kostnadsfördelar som digitala verktyg kan innebära för alla typer av bolag, säger Henrik Salwén, vd på Visma Advantage.

Av alla branscher sticker kultur- och fritidssektorn ut med hela 58 procent som inte satsar digitalt på administrationen. Bland de som trots allt tror att de kommer att digitalisera mer av sin administration rankas digitala fakturor och inköp online som troligaste områden.

Henrik Salwén tycker också att det är överraskande att hela 31 procent av Sveriges småföretagare uppger att de primärt gör sina inköp till företaget via telefon. 

– Att så många fortfarande handlar över telefon innebär att det finns en stor potential för småföretagarna att spara tid och pengar. Ett digitalt inköpssystem kan exempelvis göra det betydligt lättare att hitta rätt leverantör till rätt pris. Med dagens molntjänster kommer man igång direkt, oftast till en liten års- eller månadskostnad. Det krävs varken stora investeringar eller omfattande utbildning, menar han.

Områden småföretagare tror att de kommer bli mer digitala inom

1. Digitala fakturor (43 %)

2. Inte inom något område (28 %)

3. Inköp online (24 %)

4. Offerter (13 %)

5. Prisjämförelser på nätet (10 %)

Branscher med flest företagare som inte tror att de kommer bli mer digitala:

1. Kultur/Nöje/Fritid (58 %)

2. Skola/Utbildning (45 %)

3. Affärs- och organisationsutveckling (38 %)

Vismas Affärsbarometer som bygger på en undersökning bland 815 små och medelstora företag i hela landet.

Taggar:,

Fler nyheter

Sälja företaget och säkra framtiden

Krönika

Att släppa taget om sitt företag – sin egen baby – är allt annat än lätt. Det är oundvikligt att man som ägare förr eller senare ställs inför frågan: Vem ska ta över rodret när jag inte längre vill vara vd?

Prisad för sitt starka ledarskap

Kristina Fransson, Orkla Foods Sverige, har fått priset Årets Supply Chain Professional som delas ut av Silf och Accenture till den supply chain- eller inköpschef som åstadkommit framstående mätbara resultat av förändringsarbeten som väsentlig påverkat företagets resultat.

Medarbetare positiva till AI

En enkät genomförd på uppdrag av it-företaget Fujitsu visar att hela åtta av tio av anställda på medelstora företag från sju länder och regioner, däribland Norden, ställer sig positiva till AI som en positiv kraft som kan underlätta arbetsvardagen.

Ingen press på vd:n kring digitalisering

Bara en fjärdedel av svenska vd:ar upplever påtryckningar ifrån styrelsen när det kommer till digitaliseringen av verksamheten. Detta trots att nästan 30 procent av de undersökta bolagen helt saknar en formaliserad plan för den digitala omställningen.

Prenumerera på vårt nyhetsbrev

Vd-tidningens nyhetsbrev är helt gratis. Anmäl dig här