nr-logo

Strategisk nytta för varje vd.

Många småföretagare tror inte att de blir mer digitala

Vismas Affärsbarometer visar att 28 procent av småföretagarna i Sverige inte tror att deras bolag kommer att bli mer digitalt inom någon administrativ del det närmsta året.

– Att så många små företag inte planerar att ta några steg alls i digital riktning den närmsta tiden är både överraskande och oroande. De riskerar att gå miste om de effektivitets- och kostnadsfördelar som digitala verktyg kan innebära för alla typer av bolag, säger Henrik Salwén, vd på Visma Advantage.

Av alla branscher sticker kultur- och fritidssektorn ut med hela 58 procent som inte satsar digitalt på administrationen. Bland de som trots allt tror att de kommer att digitalisera mer av sin administration rankas digitala fakturor och inköp online som troligaste områden.

Henrik Salwén tycker också att det är överraskande att hela 31 procent av Sveriges småföretagare uppger att de primärt gör sina inköp till företaget via telefon. 

– Att så många fortfarande handlar över telefon innebär att det finns en stor potential för småföretagarna att spara tid och pengar. Ett digitalt inköpssystem kan exempelvis göra det betydligt lättare att hitta rätt leverantör till rätt pris. Med dagens molntjänster kommer man igång direkt, oftast till en liten års- eller månadskostnad. Det krävs varken stora investeringar eller omfattande utbildning, menar han.

Områden småföretagare tror att de kommer bli mer digitala inom

1. Digitala fakturor (43 %)

2. Inte inom något område (28 %)

3. Inköp online (24 %)

4. Offerter (13 %)

5. Prisjämförelser på nätet (10 %)

Branscher med flest företagare som inte tror att de kommer bli mer digitala:

1. Kultur/Nöje/Fritid (58 %)

2. Skola/Utbildning (45 %)

3. Affärs- och organisationsutveckling (38 %)

Vismas Affärsbarometer som bygger på en undersökning bland 815 små och medelstora företag i hela landet.

Taggar:,

Fler nyheter

Hur får man det roligare på jobbet?

Den 22 september kommer Ami Hemviken, som utsågs till Årets Talare 2017, ut med med sin debutbok "Le! Det är inte tanken som räknas." Boken handlar om hur man med större medvetenhet och små förändringar av sitt sätt att agera kan få det roligare på jobbet - samtidigt som man bidrar till en mer kreativ och framgångsrik arbetsplats.

Handelns bästa företag korade

Under eventet Retail Awards delade Svensk Handel och branschtidningen Market ut tolv priser. Det nya priset Årets Arbetsgivare gick till Synoptik och utmärkelsen Årets Ledare tilldelades Synsams vd Håkan Lundstedt.

3 tips på fokuserat arbete hemifrån

I en artikel i Harvard Business Review tar time management-coachen Elizabeth Grace Saunders upp frågan om hur man håller sig fokuserad när man arbetar hemifrån. Hon har sett att de personer som är mest fokuserade och effektiva när de arbetar hemifrån är de som kan sätter tydliga gränser så att de kan få jobbet gjort.

Prenumerera på vårt nyhetsbrev

Vd-tidningens nyhetsbrev är helt gratis. Anmäl dig här