Ta kontroll över din tid

Ont om tid? Om du förvaltar din tid på ett smart sätt kan du spara tid. Här är några tips om hur du gör det bästa av den tid du har till ditt förfogande.

Ta kontroll över din tid

Avsluta en sak i taget

Multitasking i all ära, men medan vi jonglerar med uppgifter glömmer vi ibland att hålla ögonen på alla bollar i luften. Kom alltid ihåg att avsluta dina uppgifter i rätt ordning, det vill säga den med kortast deadline först.

Var organiserad

Skriv in dina anteckningar där de hör hemma. De med namn och nummer ska in i telefonlistan och de med datum och tid ska in i kalendern. Ägna dig åt varje papper eller mail endast en gång: läs det, svara, skicka vidare eller släng det. På så sätt slipper du lägga tid på att leta efter gamla mail, lösa papper och post it-lappar.

Dagliga mål

Det är lättare att få saker gjorda när du vet vad du ska göra. Skriv en att göra-lista innan du lämnar jobbet, då blir det enklare att komma igång snabbt nästa morgon. Innan du börjar med ett nytt projekt, samla ihop allt material du behöver. Det hjälper dig att vara fokuserad på det du gör, vilket sparar tid.

Pausa under pauserna, jobba under arbetstid

Att ta paus och lämna skrivbordet ger dig möjlighet att koppla av, få en nypa luft, ladda batterierna och att utveckla idéer. Det är också en chans prata med andra och att brainstorma. Däremot, om en kollega går fram för att prata medan du arbetar på en deadline, schemalägg då tid för att prata med kollegan senare under dagen.

Gör rätt första gången

Att göra samma jobb om och om igen är ett extremt slöseri med tid. Dubbelkolla därför det du gör innan du kör. Detta kommer att skära ner på kostsamma misstag och gör dig mer produktiv i långa loppet.

Bloggen

På nytt jobb

Hämtar fler artiklar
Till startsidan
VD-tidningen

Vd-tidningen Premium

Med fullt fokus på vd-rollen.
Full tillgång till strategiska artiklar med tips och analyser.