Här är listan som hjälper dig att utvärdera din potentiella konsult:
1. Erfarenhet
Bedöm den sökandes meriter och ta reda på hur länge personen har arbetat i branschen. Se till att den du anställer har just den erfarenhet som krävs för arbetsuppgifterna.
2. Arbetsprover
Om en kandidat hänvisar till tidigare erfarenhet av en liknande roll eller arbetsuppgifter, måste du be om bevis. Fråga efter konkreta exempel på liknande framgångsrika projekt.
3. Referenser
Prata med tidigare kunder om deras erfarenhet av konsulten. Försök att hitta referenser som den arbetssökande inte har föreslagit.
4. Arbetsvanor
För att samarbetet ska bli lyckat måste du ha förståelse för personens arbetsvanor. Var tydlig med dina förväntningar och ta reda hur mycket ledning konsulten förväntar sig eller behöver och var beredd att ta ett steg tillbaka eller bli mer delaktig vid behov.
5. Flexibilitet
De ursprungliga arbetsuppgifterna förändras ofta allteftersom ett projekt framskrider. Anlita därför någon som är flexibel. Försök att uppskatta kandidatens vilja att avvika från den ursprungliga planen, och tänk på att flexibilitet kan komma att krävas av både dig och konsulten.
6. Kostnad
Motstå frestelsen att välja det billigaste alternativet. Ditt team är den faktor som har störst påverkan på ditt företags framgång, och konsulter är en del av detta team även om de bara har kontrakt för en kort period.