I arbetslivet förknippas mod med visselblåsning, risktagande, storartat entreprenörskap och idollika ledargestalter som står stadigt när det blåser. Sådant må inspirera, men kan lika gärna kännas ouppnåeligt. Med en så sträng definition missar man alla de vardagsbeslut som också kräver mod: mod att säga ifrån, mod att ifrågasätta sakernas tillstånd eller mod att leda med transparens och sårbarhet.
Led med mikro-mod – små och kraftfulla handlingar som stärker företagskulturen
Företagskultur Mod är inte bara storvulna hjältedåd. Det kan lika väl handla om att ifrågasätta en förgivettagen sanning. Och när någon vågar göra det, följer andra snart efter. Mikro-modiga handlingar är de som knappt märks men som kan omforma hela organisationskulturen. Läs råden för att göra det till norm.

Någonting är fel
Läs vidare – starta din prenumeration
För att nyansera kan sådana handlingar kallas mikro-mod, föreslår ledarskapscoachen Tony Martignetti i affärstidningen Fast Company. Små handlingar och beteenden som ofta passerar obemärkta men som på kollektiv nivå skapar organisationskultur. Mikro-modet ger motståndskraftiga och människocentrerade arbetsplatser, menar han, vilket är extra viktigt i en tid då arbetslivet stöps om till följd av teknologiska språng, ekonomisk osäkerhet och förändrade krav på den fysiska arbetsplatsen.
Ett exempel på mikro-mod kan vara att som vd erkänna att du inte sitter på alla svar, när företaget går igenom en stor förändring eller en tuff period. Tony Martignettis erfarenhet säger honom att medarbetarna troligen inte kommer att reagera med panik, utan bli ännu mer lyhörda och samarbetsvilliga. Andra exempel är medarbetaren som utmanar likriktat tänkande i teamet och chefen som erkänner ett misstag. Det här visar på samma sak: att mikro-mod är lågmält, men kraftfullt.
Eftersom mikro-mod äger rum i det lilla kan det vara svårt att lägga märke till, men här är fem sätt som det tar sig uttryck:
- Att ställa en ärlig fråga i ett rum fullt av experter.
- Att ge uppriktig feedback vanligt och tydligt.
- Att dela något personligt, som får andra att känna sig mindre ensamma.
- Att stå upp för någon vars röst inte blir hörd.
- Att säga ”Jag vet inte” och mena det.
Genom att normalisera sakerna ovan, kan vd:n bygga en kultur där medarbetarna känner sig trygga nog att faktiskt ta risker och växa. Så hur gör man? Som vd bör man själv visa på förmågan till mod genom sårbarhet och autenticitet, eftersom det leder medarbetarna att ta efter. Mer konkret rör det sig om fyra tillvägagångssätt:
- Normalisera det obekväma: Sprid idén om att det obekväma tyder på framsteg, inte misslyckande. Frigör utrymme för att adressera obekväma situationer och arbeta igenom dem.
- Håll utkik efter ögonblicken: När du upptäcker mod i vardagen, tala om det. Bekräfta medarbetarnas mod att säga ifrån eller utmana det förgivettagna.
- Reflektera och förstärk: Skapa forum för reflektion ihop med teamet – när gjorde de något modigt, och hur kändes det? Detta tränar självmedvetenheten och uppmuntrar till mer mod.
- Värna den psykologiska tryggheten: Mod förutsätter trygghet, och det är ledarens ansvar att säkerställa att miljön är sådan att den som säger ifrån inte straffas eller skambeläggs.
Genom att börja i det lilla, att ha närvaro nog att se medarbetarnas mod, tar du steg mot en organisationskultur som är lite modigare än den var i går.