Så motverkar du toxisk psykosocial arbetsmiljö

Arbetsmiljö På små företag, med få anställda, kan det vara svårt att veta vem som äger frågan om den psykosociala arbetsmiljön. VD-tidningen har pratat med arbetsrättsexperten Tobias Helj Nilsson, som delar med sig av de bästa tipsen från över 20 års erfarenhet på området.

Så motverkar du toxisk psykosocial arbetsmiljö
Foto: Dan Coleman

Strax före årsskiftet briserade nyheten om stora brister i arbetsmiljön på klädföretaget Djerf Avenue. Företagets grundare och ansikte utåt, influencern Matilda Djerf, anklagades av sina anställda för toxiska beteenden som favorisering, utskällningar och mobbning. Personalens vittnesmål var av exceptionell karaktär – men situationen är inte unik.

– Det här är inget ovanligt i sig. Det är ingen självklarhet att man har alla bitar med sig när startar ett företag, säger Tobias Helj Nilsson, arbetsrättsjurist och vd för konsultföretaget Helj som företräder arbetsgivare i tvister och processer.

Han är specialiserad på kvalificerat förändringsarbete och att leda organisationsförändringar. Hur verkligheten sett ut på Djerf Avenue, bortom tidningsrubrikerna, har han inte kännedom om. Men han tror att det kan ligga något i de förklaringar som grundaren lyft fram ihop med sin vd-kollega: att företaget vuxit för fort och haft ett alltför entydigt affärsfokus.

Med ett sådant tänk riskerar företaget tvärtom att gå sämre, resonerar Helj Nilsson.

Nöjda medarbetare ger tillväxt

– Det är en strategifråga att satsa på den psykosociala arbetsmiljön, eftersom det finns en tillväxt- och affärslogik i att ha friska, nöjda medarbetare. Man går miste om tillväxt om det brister.

Vad kännetecknar en god, psykosocial miljö? Enligt Tobias Helj Nilsson handlar det om saker som meningsfullhet, dialog, och att ha rätt förutsättningar för att leva upp till arbetsgivarens förväntningar.

– Ofta blir fokus: ’hur ska jag undvika att må dåligt av arbete?’. Fastän arbete egentligen är något man mår bra av.

Arbetsgivaransvaret regleras i Arbetsmiljölagen och preciseras i föreskrifter från Arbetsmiljöverket. I dem anges arbetstagarnas rätt till dialog om arbetsbelastning, beslutsvägar och förutsättningar för att leverera det som är överenskommet. Dessutom innehåller de ett sorts lagstiftat kvalitetssystem, en metod som anger hur det systematiska arbetsmiljöarbetet ska organiseras och följas upp.

– Jag har viss förståelse för de vd:ar som tappar sugen när de läser arbetsmiljöföreskrifterna. Det kan kännas överväldigande, i värsta fall till den grad att man tappar fokus och struntar i det i stället, säger Tobias Helj Nilsson.

Extern kompetens

För att förhindra det rekommenderar han att man som vd anlitar en extern person med HR-kompetens eller arbetsrättslig expertis. Det kan räcka med ett par timmar och behöver inte bli någon dyr affär. Som litet eller medelstort företag är det extra betydelsefullt eftersom man då ofta saknar renodlad hr-kompetens inom företaget.

– Inser man sina begränsningar och att man behöver stöd, kan man göra upp en plan redan från början. Då behöver arbetsmiljöarbetet inte bli så tungt. Att vidta panikåtgärder när allt redan är i utförsbacke – då blir det inte bra.

Ett proaktivt arbetsmiljöarbete ger positiva synergieffekter. På motsvarande sätt blir de negativa konsekvenserna omfattande om arbetsmiljöarbetet nedprioriteras.

– De som drabbas av en toxisk psykosocial miljö är i första hand de anställda, men det faller snabbt tillbaka på vd:n och verksamheten. Sjukskrivningstalen riskerar att öka, liksom personalomsättningen. Arbetsgivarvarumärket skadas vilket gör det svårare att rekrytera. Om företaget är starkt kopplat till dig som vd kan det få direkta affärskonsekvenser: kunder drar sig undan. Det här betyder inte att man ska göra allt i sin makt för att undvika konflikt, utan snarare att man behöver ha system för att hantera det missnöje som kan uppstå, säger Tobias Helj Nilsson.

Fakta

Tips för en bra psykosocial arbetsmiljö

  1. Var en rimlig person och ta avstamp i företagets grundläggande värderingar.
  2. Fokusera på det du brinner för och är bäst på.
  3. Se till att rätt dokumentation och rätt strukturer finns på plats.
  4. Ta hjälp – för allas skull.

När lämpliga system för psykosocial miljö finns på plats, gäller det att underhålla dem.

Delat ansvar

– Som vd kan man se till att levandegöra arbetsmiljöföreskrifterna, ta upp dem med personalen då och då, bygga in uppföljning i det löpande arbetet.

Tobias Helj Nilsson betonar vikten av dialog och tydlighet, i synnerhet på små företag. Oenigheter beror ofta på brist därpå. Dessutom kan vd fördela arbetsmiljöuppgifter till en underställd chef eller enskilda anställda.

– Som vd tycker jag att man ska fokusera på verksamheten, sitt uppdrag. Och då är den psykosociala arbetsmiljön en grundförutsättning för att kunna växa och bli så bra som man vill. Det första man ska göra är kanske inte att gå en arbetsmiljöutbildning. Men det är värt att lägga lite tid på, för att kunna hushålla med vd-resurserna i företaget.

Bloggen

På nytt jobb

Hämtar fler artiklar
Till startsidan
VD-tidningen

VD-tidningen Premium

Med fullt fokus på vd-rollen.
Full tillgång till strategiska artiklar med tips och analyser.