Profilen om sitt varumärke: ”Plötsligt kunde jag öppna dörrar”

Personligt varumärke Hon är framgångsrik både som vd och som varumärke. Azita Shariatis varumärkesbyggande började när hon ville hjälpa bolaget att bli mer synligt och ledde till att hon blev en av Sveriges mest kända näringslivsprofiler.

Profilen om sitt varumärke: ”Plötsligt kunde jag öppna dörrar”
Azita Shariati. Foto: pressbild

Näringslivsprofilen Azita Shariati kom till Sverige från Teheran som 20-åring, och har sedan dess gjort en kometkarriär i näringslivet. Efter studierna jobbade hon sig upp i miljardföretaget Sodexo, från restaurangchef till vd. Som vd för Anicura tog hon företaget till åtta nya marknader och ökade tillväxten till 30 procent. Hon har kammat hem en rad priser: Näringslivets mäktigaste kvinna, Årets direktör, Sveriges bästa chef, ”European Role model of the year” och så vidare.

Någonting är fel

Du är inloggad som prenumerant hos förlaget Pauser Media, men nånting är fel. På din profilsida ser du vilka av våra produkter som du har tillgång till. Skulle uppgifterna inte stämma på din profilsida – vänligen kontakta vår kundtjänst.
VD-tidningen premium

Läs vidare – starta din prenumeration

  • Strategiska artiklar med tips och analyser.
  • 6 fullmatade magasin årligen.
  • Tillgång till premiumnyheter på vdtidningen.se.
  • 100 procents fokus på vd-rollen.
Redan prenumerant?

Allt detta kan man läsa sig till på Wikipedia och andra sajter, vilket förstås beror på att Azita Shariati har ett mycket starkt personligt varumärke. Och det i sin tur bygger givetvis på hennes skickliga ledarskap – men också på att hon har varit medveten om sitt eget varumärke och byggt målinriktat på det.

– I början tänkte jag faktiskt inte på att bygga mitt eget varumärke, det var företagets varumärke jag ville stärka. Sodexo var ett stort serviceföretag som funnits länge i Sverige men som trots det var väldigt okänt här. Jag påbörjade ett strategiskt arbete för att göra företaget mer synligt och skapa fler tillväxtmöjligheter, berättar hon.

Varumärket öppnar dörrar

Hon använde sig själv för att nå dit. Gick in för att bli mer synlig, både internt och externt. Såg till att möta alla medarbetare som anställdes, ställa upp i intervjuer och på evenemang, vara synlig med en personlig framtoning på sociala medier, tala offentligt om frågor som var viktiga i hennes ledarskap: jämställdhet, inkludering, tron på medarbetarengagemang som en framgångsnyckel.

Fakta

Azita Shariati

Bakgrund: Tidigare vd och koncernchef för Sodexo och Anicura.

Gör i dag: Senior advisor in strategic mangement and leadership, Board professional.

Hon levde som hon lärde – under hennes fem år som vd på Sodexo gick ledningsgruppen från från 14 till 50 procent kvinnor. Och Azita Shariati blev ett känt ansikte i näringslivssammanhang, vilket började märkas av.

– Plötsligt kunde jag öppna dörrar för eventuella försäljningar och kontrakt. Jag välkomnades till olika nätverk. Jag kunde bygga relationer. Och när jag träffade nyanställda i bolaget var det ett antal av dem som berättade att de sökt sig dit på grund av att jag var vd där.

Folk kanske inte hade järnkoll på vad Sodexo var, men de kände igen Azita Shariati och tyckte om vad hon stod för. På kuppen blev hon sitt eget starka varumärke. Och det har både sina för- och nackdelar, konstaterar hon.

– Det är inte bara en dans på rosor. Att skapa en synlighet runt sig är bra, men det för med sig sidor som man måste tänka på. Om någonting negativt händer runt verksamheten, så kommer alla att fokusera på din person och utkräva svar.

Var det någonting som du var med om någon gång?

– Nej, det hände aldrig mig. Vid ett tillfälle kunde en händelse med bristande processer ha lett till mycket negativ publicitet. Men då jag hade jag möjlighet att personligen gå ut och förklara vad som hänt och att vi hade en handlingsplan, och i stället för att det blev ett angrepp på bolaget så möttes jag av ett lyssnande och en förståelse.

Hon understryker att det personliga varumärksbyggandet är ett långsiktigt arbete.

– Det kräver väldigt mycket tid och energi. Man ska vara tillgänglig, man ska investera tid, man måste vara beredd på att synas när det behövs. Går man in i det här, då ska man göra det helhjärtat.

Bloggen

På nytt jobb

Hämtar fler artiklar
Till startsidan
VD-tidningen

VD-tidningen Premium

Med fullt fokus på vd-rollen.
Full tillgång till strategiska artiklar med tips och analyser.