Att synas eller att inte synas – ett varumärkesbyggande

Personligt varumärke Han är ingen Wallenberg, utan vill både verka och synas. Och vd:n för Sthlm Retail Staff Jonas Kronlund ser sin person och sin livshistoria som en oskiljaktig del av det företag han vill bygga.

Att synas eller att inte synas – ett varumärkesbyggande
Jonas Kronlund hyr ut personal i skönhetsdetaljhandeln och ser hur det är lättare att behålla och rekrytera personal och attrahera kunder när vd:n kommunicerar ut sina värderingar och sin personlighet. Foto: Juliana Wiklund

Vd:ns personliga varumärke genomsyrar organisationen, menar Jonas Kronlund. De värderingar och visioner man står för kommer att påverka både personal och kunder, vilket har fått honom att medvetet arbeta med sitt varumärke, för att förmedla de värden han tycker är viktiga och som han vill att företaget ska förknippas med.

Någonting är fel

Du är inloggad som prenumerant hos förlaget Pauser Media, men nånting är fel. På din profilsida ser du vilka av våra produkter som du har tillgång till. Skulle uppgifterna inte stämma på din profilsida – vänligen kontakta vår kundtjänst.
VD-tidningen premium

Läs vidare – starta din prenumeration

  • Strategiska artiklar med tips och analyser.
  • 6 fullmatade magasin årligen.
  • Tillgång till premiumnyheter på vdtidningen.se.
  • 100 procents fokus på vd-rollen.
Redan prenumerant?

– Vare sig vi vet det eller inte så bygger vi på våra personliga varumärken. Tänk bara på hur vi framställer oss på sociala medier och liknande, säger han.

Men en vd som inte står för något utåt, och som inte finns på sociala medier och aldrig uttalar sig – kan man verkligen säga att den vd:n jobbar på sitt varumärke?

– Kanske inte jobbar, men det visar ändå en typ av personligt varumärke. Det reflekterar en person som inte vill visa upp sitt liv, eller hur man tänker eller känner. Det säger ju något om personen.

Att inte vilja synas är också att synas

När familjen Wallenberg säger sig vilja ”verka utan att synas” är det alltså ett varumärkesbyggande även det, menar Jonas Kronlund. Och en lokal plåtslagare som bara ägnar sig åt det han är bra på – plåt – är också en sorts varumärke.

– Han är killen som är bäst på plåt. Och om andra känner till det, och dessutom vet att han har sunda värderingar, och att han kanske stöttar föreningslivet eller tar en lärling eller något annat för att bidra på orten, så är det klart att det påverkar hans ställning där. Det finns tusen saker man kan göra som påverkar både ens eget och bolagets varumärke.

Fakta

Jonas Kronlund

Vd och grundare av STHLM Retail Staff

Grundades: 2011

Omsättningsprognos 2023: 15 miljoner kronor

Antal anställda i personalpoolen: 150 stycken

Exempel på saker som Jonas Kronlund gör: han kommunicerar mycket i bolagets interna kanaler, för att alla medarbetare ska få en bild av vem han är som person och vilka värderingar han står för. Han har mycket närvaro på Instagram och Facebook, där han har öppna konton.

Så du ser även dina privata kanaler som en del av ditt varumärkesbyggande?

– Lite. Men jag kan bli mycket bättre på det.

Det kan absolut bli någon knäpp semesterbild på Instagramkontot någon gång, men då gör han det med en medveten tanke.

– Jag kan lägga ut tokiga badbilder, eller en bild på mitt gudbarn. Att inte bara publicera arbetsrelaterade bilder tycker jag också passar ganska bra in i mitt personliga varumärke. För jag som vd är inte en… Alltså, jag ser mig inte som en stiff gubbe.

Vill förmedla trygghet

Vad är det då för värderingar han vill förmedla? Jonas Kronlund tar upp sitt unga jag; han mobbades under uppväxten, kämpade med skolan, fick av ren tur ett jobb som säljare i taxfreebutiken på Landvetter. Och visade sig ha talang. Han fick mer och mer ansvar och blev produkt- och försäljningsutbildare.

Därifrån gick han till att starta eget och driva bemanningsföretag inom skönhetsbranschen. Han hyr ut personal till allt från Finlandsfärjor och varuhus till Arlanda flygplats. Och den arbetsmiljö han vill skapa är trygg och inkluderande. Där ska alla känna sig välkomna och sedda. Det vill säga, en sådan miljö som han själv hade velat vara i som ung.

Det har lett till att hans personal trivs och stannar kvar, och att det är lättare att rekrytera ny kompetens.

– Jag kan bara säga att det är en jättefördel för företaget och för mig att jag har lyckats förmedla min bakgrund och mina erfarenheter. Att jag själv började på butiksgolvet ger en trovärdighet, både inför min personal och våra kunder.

Bloggen

På nytt jobb

Hämtar fler artiklar
Till startsidan
VD-tidningen

VD-tidningen Premium

Med fullt fokus på vd-rollen.
Full tillgång till strategiska artiklar med tips och analyser.