Så blir ditt personliga varumärke företagets vinst

Personligt varumärke Varför ska en vd bry sig om sitt personliga varumärke? Ja inte i syfte att bli en influencer. Men för de stora affärsmässiga fördelar som ligger i ett framgångsrikt varumärkesbyggande, förklarar Edit Künstlicher, rådgivare, vd och grundare av byrånätverket Edit K.

Så blir ditt personliga varumärke företagets vinst
Edit Künstlicher och tre experter på varumärkesbyggande: Sara Wimmercranz, Richard branson och Pernilla Ramslöv. Foto: Maria Östlin/pressbilder/creative commons
  • Det här är del 1 av 3 i en artikelserie om vd:ns personliga varumärke.

Steg ett för en vd om man vill jobba mer medvetet med sitt eget varumärke handlar om uppmärksamhet, enligt Edit Künstlicher. Bli mer medveten om att allt du gör sätter avtryck på det varumärke du är, uppmanar hon.

Någonting är fel

Du är inloggad som prenumerant hos förlaget Pauser Media, men nånting är fel. På din profilsida ser du vilka av våra produkter som du har tillgång till. Skulle uppgifterna inte stämma på din profilsida – vänligen kontakta vår kundtjänst.
VD-tidningen premium

Läs vidare – starta din prenumeration

  • Strategiska artiklar med tips och analyser.
  • 6 fullmatade magasin årligen.
  • Tillgång till premiumnyheter på vdtidningen.se.
  • 100 procents fokus på vd-rollen.
Redan prenumerant?

– Många tänker inte det, de tror att bolagets resultat är det enda viktiga. ’Siffrorna kommer att tala för sig’. Men det stämmer inte riktigt. Särskilt inte kandidatmässigt.

Generation Z kommer inte att vilja arbeta för ett företag som inte delar deras värderingar, menar hon, och yngre personer är vana att researcha ett företag och dess vd innan de söker jobb. I kompetensbristens Sverige kommer den som är bra på att kommunicera med omvärlden att ligga steget före i kampen om talangerna.

Var strategisk

Steg två i Edit Künstlichers grundkurs ”personligt varumärkesbyggande” är att formulera en internplan för hur all kommunikation ska skötas. Större företag kanske har en pressavdelning, vilket ofta saknas i mindre bolag. Det betyder dock inte att det alltid är vd:n ska uttala sig om de hettar till.

– Sätt mål för hur ledningen och ledningsgruppen ska kommunicera både internt och externt. Vem pratar om vad och när? understryker Edit Künstlicher.

– Man behöver ha en strategi för när vd:n tar frågor, internt och externt. Sätt upp en plan för hur ni ska tänka kring det personliga varumärket för ledningsgruppen. När ska marknadschefen uttala sig, när är det HR-chefen som ska kommunicera, i vilka sammanhang är det vd:n och så vidare. Alla har ju ett personligt varumärke som på olika sätt bidrar till verksamheten. Frågan är vem som bör göra vad och när.

Edit Künstlicher tipsar:

3 exempel på skickliga varumärkesbyggare

  1. Richard Branson, grundare av Virgin Group. ”Han är varumärke ut i fingerspetsarna. Branson skulle kunna skriva en skolbok i hur man återuppfinner sig själv gång på gång.”
  2. Pernilla Ramslöv, vd och grundare till Nox Consulting. ”Hon är ute och pratar om kvinnligt entreprenörskap – man vet vad hon brinner för. Hon är superkommunikativ och folk vill jobba med henne.”
  3. Sara Wimmercranz. Grundare av Footway, riskkapitalist och entreprenör. Medverkar i årets ”Draknästet”. ”Hon är ett av de starkast lysande personliga varumärkena just nu. Hon är extremt aktiv i sociala kanaler. De söker ju investerare – och hon får garanterat både investerare och bra case på grund av sitt personliga varumärke, för folk vill jobba med henne.”

Synas i rätt sammanhang

Nummer tre för vd:n som filar på sitt varumärke är att se över sin LinkedIn-profil. Vad förmedlar den, egentligen? I värsta fall ingenting, anser Edit Künstlicher.

– I många branscher är vd:n ganska inkognito på LinkedIn, man har en profil men det står inget, framför allt inte personens why. Men en rutinerad kandidat eller en investerare går garanterat in på LinkedIn och tittar på ditt digitala avtryck. Därför är det förvånansvärt hur lite kärlek många vd:ar lägger på det.

Proffsiga bilder är ett måste, i alla sociala kanaler. Och glöm för all del inte att ofördelaktiga bilder på dig kan dyka upp i omvärldens flöden även om du har stängd profil på till exempel Facebook. Det räcker med att någon taggar dig i bilden.

Att synas och nätverka är också viktigt. Ställ upp i rätt sammanhang – Tacka nej och tacka ja till inbjudningar på strategiska grunder, och avsätt tid i kalendern för att träffa personer du anser är viktiga för verksamheten.

Allt detta är grundläggande kunskaper och egentligen inget nytt. Framgångsrika företagsledare har länge varit skickliga på att använda sina varumärken. Edit Künstlicher lyfter fram Jan Carlzon, känd för att på 1970- och 1980-talen ha vänt SAS, Vingresor och Linjeflyg till vinst.

– Janne Carlzon har byggt upp ett jättestarkt personligt varumärke. Han byggde en plattform som var ledarskap och han var en superduktig kommunikatör. Han har kunnat leva ett helt yrkesliv på det han byggde upp. Även PG Gyllenhammar var jätteduktig på sitt personliga varumärke.

Edits 6 punkter för att rycka upp ditt personliga varumärke:

  1. Var uppmärksam på ditt eget varumärke. Vad förmedlar du, och hur? Via vilka kanaler?
  2. Fördela ansvar för både intern och extern kommunikation i ledningsgruppen. Det är inte alltid bäst att vd:n tar alla frågor. I vissa fall gynnar det företaget att andra i ledningen steppar in och bidrar med sina personliga varumärken.
  3. Sköt om din LinkedIinprofil. Där möter du kandidater, kunder och investerare och bör inte bara förmedla ditt cv, utan även ditt engagemang. Har du tidsnöd kan du anlita en konsult, de kan optimera din profil på några timmar.
  4. Se till att synas i sammanhang som är bra för bolaget. Håll koll på din bransch, nätverka externt, ställ upp i panelsamtal, branschträffar etcetera.
  5. Gör en intressentkartläggning. Vilka stakeholders behöver du kontinuerligt kommunicera med? Avsätt tid i kalendern för att nätverka, boka luncher, frukostseminarier, mingel och AW:n. Tänk strategiskt kring din roll och planera för ett år framåt.
  6. Försäkra dig om ett bra bildmaterial. Det ska finnas högupplösta bilder på dig som är max tre år gamla. De bör hålla professionell kvalitet och användas i alla sociala kanaler. Kom ihåg att alla ”omslagsbilder” på LinkedIn, Facebook etcetera är offentliga, även på privata konton med stängd profil.

Bloggen

På nytt jobb

Hämtar fler artiklar
Till startsidan
VD-tidningen

VD-tidningen Premium

Med fullt fokus på vd-rollen.
Full tillgång till strategiska artiklar med tips och analyser.