4 steg för att sluta älta stressen i livet

Verktygslådan Ett ansvarstyngt jobb för med sig mycket stress. Det är lätt att fastna i en ond cirkel av ältande – men den goda nyheten är att du kan skapa din egen dörr ut ur stressgrubblerierna. Så här gör du.

4 steg för att sluta älta stressen i livet
Så blir du av med stresstankarna. Foto: Stock Adobe

Att vara vd är ett stressande och pressande uppdrag, något som lätt kan påverka hälsan. Det är inte ovanligt att fastna i grubbel och idisslande över stressiga situationer, vilket bara förstärker obehaget. I en artikel i Harvard Business Review (30/1-24) går Jenny Taitz, psykolog, författare och lektor i psykiatri vid UCLA, igenom vad du själv kan göra för att ta dig ur ältandet.

Någonting är fel

Du är inloggad som prenumerant hos förlaget Pauser Media, men nånting är fel. På din profilsida ser du vilka av våra produkter som du har tillgång till. Skulle uppgifterna inte stämma på din profilsida – vänligen kontakta vår kundtjänst.
VD-tidningen premium

Läs vidare – starta din prenumeration

  • Strategiska artiklar med tips och analyser.
  • 6 fullmatade magasin årligen.
  • Tillgång till premiumnyheter på vdtidningen.se.
  • 100 procents fokus på vd-rollen.
Redan prenumerant?

Genom att förbättra din förmåga att stanna i nuet, så blir du också bättre på att lägga problemen du inte omedelbart kan lösa åt sidan, oavsett om de är relaterade till arbetsuppgifter eller till en personlig konflikt. Jenny Taitz strategi för att bryta cykeln av grubblerier består av fyra steg:

  1. Förankra dig själv. Ägna ett ögonblick åt att känna tyngden av dina fötter mot golvet, och fråga dig: ”Vad tänker jag? Vad känner jag i min kropp just nu? Vad gör jag just nu?”. Fråga sedan dig själv: ”Hjälper mina tankar mig i detta ögonblick?”.
  2. Försök att inte ta så allvarligt på dina tankar. I stället för att låta negativa föreställningar ta kommandot i ditt huvud, skaffa dig lite perspektiv genom att observera dem på avstånd och påminna dig själv om att de bara är tankar.
  3. Kämpa inte emot osäkerheten. Att acceptera osäkerhet kan få följden att du måste stå ut med en viss mängd rädsla. Men alternativet är att försöka mikrostyra verkligheten, vilket helt enkelt inte är möjligt.
  4. Slutligen, validera dig själv och vad du känner. Att legitimera dina negativa känslor kan bidra till att lösa upp stress och grubblerier. Du kan till exempel tänka något i stil med: ”Jag har rätt att känna mig nervös”. Att namnge en känsla – och ge dig själv tillåtelse att känna den – kan hjälpa dig att komma förbi dess initiala styrka.

Bloggen

På nytt jobb

Hämtar fler artiklar
Till startsidan
VD-tidningen

Vd-tidningen Premium

Med fullt fokus på vd-rollen.
Full tillgång till strategiska artiklar med tips och analyser.