Mellan den 1 januari och 14 juni i år ökade den internationella e-handeln med 21 procent jämfört med samma period förra året. För många små och medelstora företag, som brottas med sjunkande inkomster från fysisk handel, erbjuder den internationella marknaden nya möjligheter, menar forskarna Daniel Tolstoy och Sara Melén Hånell.
Internationell e-handel lockar – men många fallgropar
E-handel
E-handeln har ökat kraftigt under pandemin. Men för små och medelstora e-handelsföretag som vill etablera sig internationellt lurar många fallgropar. Något enkelt framgångsrecept finns inte, konstaterar forskare vid Handelshögskolan i Stockholm.
Någonting är fel
Läs vidare – starta din prenumeration
- Strategiska artiklar med tips och analyser.
- 6 fullmatade magasin årligen.
- Tillgång till premiumnyheter på vdtidningen.se.
- 100 procents fokus på vd-rollen.
– Företagen når en större marknad och det är viktigt för svenska företag som vill skapa volymer. Men det innebär också extra arbete. Man behöver bygga sitt varumärke på nytt, skapa tillit i service och transaktion och övervinna vissa logistiska utmaningar, säger Daniel Tolstoy i en kommentar.
Ingen digital inre marknad
EU har under lång tid strävat mot att göra den europeiska marknaden till en gemensam inre marknad. Det har lyckats bra för den fysiska marknaden, men inte för e-handeln. EU fungerar inte som en enhetlig digital marknad.
Det finns heller inget enkelt framgångsrecept för företag som vill etablera sig internationellt. Framförallt krävs resurser, menar forskarna.
– För små företag kan det vara ekonomiskt nödvändigt att lansera internationellt. Men man har inte resurserna att satsa på att undersöka lokala marknader eller förstå den lokala kulturen. Då kan en etablerad säljkanal agera mellanhand, säger Sara Melén Hånell.
Avskuret från marknaden
En etablerad kanal ger företag möjlighet att direkt nå ut till en stor och etablerad kundbas. Nackdelen är att företaget blir avskuret från marknaden och får begränsad information om kundernas intressen och köpbeteenden. För företag med specifika produkter eller tjänster, som till exempel auktionsfirmor, är det däremot ofta nödvändigt med en egen kanal.
– Där funkar det inte med en distributör, det måste vara mer personligt. Upplevelsekomponenten är så viktig i fysiska auktioner och det krävs en nischad plattform för att kunna omsätta den personliga tilliten från en fysisk auktion till en digital, säger Daniel Tolstoy.
När det gäller mer känslomässigt kopplade produkter, som till exempel babyprodukter, är det fortfarande många kunder som föredrar att köpa dem i fysiska butiker. Men en webbshop kan där istället fungera som ett verktyg för varumärkesbyggande och öka synligheten på den internationella marknaden.
Nödvändigt att misslyckas
Det är heller inget som hindrar att företaget har en egen webbshop samtidigt som man anlitar en distributör. Det viktiga är att man inte låser sig fast vid en viss strategi från början, utan ställer in sig på att testa sig fram, menar forskarna.
– Man måste hela tiden se det som en lärkurva. Det som är bra med digitala affärsprocesser är att det finns mer flexibilitet och skalbarhet i de här företagen. Man har råd att prova sig fram. Det är kanske till och med en nödvändig process att misslyckas lite på vägen, säger Sara Melén Hånell.