Winston Churchill är ett av historiens tydligaste personliga varumärken. Även om många har följt och beundrat personligheter som Churchill, är det få som förstår hur en enda person kan utöva så stor påverkan på världsskeenden. Mannen som lyckades förena de allierade i Europa och USA för att bekämpa Hitlers storhetsvansinne. I en nyproducerad dokumentär på Netflix berättar experter och anhöriga om hur Winston byggde sitt varumärke från start. Hur han medvetet arbetade med grafiska element som hatten, cigarren och V-tecknet för att skapa igenkänning. Hans retoriska skicklighet och förmågan att resa sig upp efter motgångar gav honom en status få andra hade vid den tiden.

Personliga varumärken är min passion, och deras storhetstid är nu. Det finns massor du som vd kan lära av Winston Churchill när du bygger ditt personliga varumärke. Här är några av dem:
- Winston hade många tuffa motgångar, men det vi minns är hans framgångar. Förmågan att resa sig igen efter att ha slagits ner är viktig i ledarskapet. En ledare som öppet och ärligt erkänner sina nederlag upplevs som ödmjuk, stark och medkännande. Winston förknippas kanske inte med empati men utan det hade han aldrig orkat fortsätta sin kamp mot Hitler. Vågar du vara sårbar som vd? Det kan stärka ditt varumärke!
- Churchill hade svart bälte i bildspråk. Han visste hur en bra bild kan påverka opinionen och stärka hans sak. Därför använde han starka symboler i sin kommunikation. Ett exempel på Churchills bildkommunikation var när han 1940, som premiärminister fotograferades med i en amerikanskproducerad kulspruta i famnen vilket provocerade Hitler och samtidigt killade amerikanerna under hakan. Bilden prydde flera tidningsomslag och stärkte hans sak.
- Winston drog sig inte för att utnyttja alla de tekniska möjligheterna som då fanns. Så blev radion och den rörliga bilden hans viktigaste vapen i kommunikationskriget. Han var inte rädd för att prova nya grepp, utan valde sina kanaler med precision – precis som du kan göra i dag.
Det kanske inte är så konstigt att Winston Churchill är en av mina favoriter när det kommer till personliga varumärken. Hans kommunikativa utspel känns lika aktuella idag som för 75 år sedan. För att få inspiration rekommenderar jag dig att se dokumentären som heter Churchill at war som finns att streama på Netflix.
Tre andra personliga varumärken att streama och inspireras av:
Kenza var en av Sveriges första och största influencers. Hennes förmåga att trollbinda sina följare gav henne tillräcklig makt för att bygga ett bolagsimperium. Kenza har full kontroll över sitt varumärke.
Ayrton Senna var trefaldig världsmästare i F1 och en av anledningarna till att vår tids största förare som Michael Schumacher och Lewis Hamilton blev förare. Sennas fotavtryck i sporten är gigantiskt. Efter Sennas tragiska dödsolycka togs nya säkerhetsdirektiv fram som räddat livet på många förare.
Martha Stewart är den amerikanska drömmen personifierad. Hennes förmåga att återuppfinna sig själv, skapa affärer i alla led har gjort att hon i dag, 82 år gammal, står på toppen av sin karriär. Hennes personliga varumärke är starkare än någonsin. Men så har det inte alltid varit….
Edit Künstlicher har jobbat med att bygga, förädla och skydda personliga varumärken sedan 2013 inom ramen för byrån editK. Kunderna innefattar allt från offentliga profiler och författare till styrelse och ledningsgrupp i näringslivet. Sedan 2020 är Edit även programledare för podcasten I huvudet på en entreprenör där hon samtalar med gäster om bolagsbyggande och entreprenörslivet.