Hej vd: Kom ihåg att vi fortfarande är analoga varelser

Bloggen Det råder totalt fokus på AI och digitala produktivitetsverktyg – och man kan undra om vi håller på att effektivisera bort våra relationer med kunder och kollegor. Eller kan värdet av analog kommunikation enkelt bytas ut mot digitala relationer?

Hej vd: Kom ihåg att vi fortfarande är analoga varelser
Foto: Kristian Pohl

Jag hade nyligen en lång frukost på T-centralen i Stockholm med en gammal vän och tidigare kollega. Vi pratade om hur IT-entusiaster på ett stort bolag försöker skapa AI-medarbetare och på så sätt minska den mänskliga personalstyrkan. Vi kom in på chatbotar som fortfarande suger. Vi snackade om hur matbranschen vill att man ska beställa mat via appar på restauranger och skanna sina varor själv i affären. Allt för att spara tid och pengar och slippa prata med andra människor.

Det här är deprimerande. Vi effektiviserar bort våra relationer. Är det verkligen det vi ska teknikutveckla? Visst är AI och annan teknik viktig, men när blev människan så undervärderad som konkurrensfördel? Snart står vi ensamma som små öar utan annat än digitala broar till varandra. Det blir inte ens en ”Vi mot Dem”. Det blir ett ”Jag själv mot Dem”?

Låg död på kontoret

Stressen att inte känna tillhörighet skapar hälsoproblem och många tappar engagemanget, blir sjukskrivna mer och letar nytt jobb. Ensamheten sveper över oss globalt. I Japan dog 40 000 människor under 2023 utan att någon visste det. För 4 000 av dem tog det mer än en månad innan de upptäcktes. I Arizona dog en kvinna vid sitt skrivbord och det tog fyra dagar innan hon hittades. På kontoret?! Ingen hade ens undrat var hon var, eller åtminstone börjat leta. Vad tänkte hennes chef?

Vårt samtal fortsatte och vi kom in på vikten av goda relationer och en kultur där vi ser varandra, hjälper varandra, samarbetar och berömmer. En kultur där vi inser att det sällan är platsen eller produkten som avgör. I stället är det nästan alltid människorna som spelar roll. Företag må köpa av företag, men människor vill gärna kommunicera med människor. Samtidigt får vi kunder till viss del skylla oss själva. Nyligen var jag inne i en skoaffär och såg hur en ”kund” fick prova ett par specialskor varpå hon direkt gick ut på nätet för att se om det gick att få tag på billigare.

När jag ska kommunicera med någon skickar jag alldeles för ofta ett DM eller mejl. Men då och då ringer jag. Det känns bättre.

Ibland mejl – ibland långfrukost

Så fort du effektiviserar bort människor så blir du också utbytbar till den som kan ge dig lägst pris med snabbast leverans. Och be då till högre makter att det inte krånglar, för då finns det ingen att prata med. Har du försökt prata med Facebook till exempel? Inte helt enkelt. Hur bra tycker du att samtalen med chatbotar går? Hopplöst. Ändå har till exempel Klarna valt att människor inte behövs i deras kundtjänst. Så länge inget krånglar har det ju rätt. Men så är det med det mesta.

I senaste numret av VD-tidningen kan man läsa om fem stora ledarskapstrender som Korn Ferry listat. Bara en av dem handlar om teknik. Resten handlar om människor. Det borde säga oss något. Ändå pratar vi, andas, äter, skiter vi AI. Hela tiden. AI som ska skriva åt oss, rita åt oss, skapa musik åt oss. Allt det kreativa som får själen att sjunga.

Jag är absolut inte motståndare till digitala hjälpmedel. Jag använder chatGPT, Perplexity, Canva och Calendly, och en mängd andra appar som hjälper mig i mitt företagande. När jag ska kommunicera med någon skickar jag alldeles för ofta ett DM eller mejl. Men då och då ringer jag. Det känns bättre. Eller så tar jag en lång frukost med en vän. Det känns bäst.

Tack för att du läser mina tankar.

PS1: Titta gärna på mitt TEDx där jag pratar om vikten av analog kommunikation i en alltmer digital värld.

PS2: Vad skulle du som chef göra om du plötsligt inser att du inte haft kontakt med din medarbetare på en vecka? Ringa och kolla läget? Skicka ett mejl? Eller tvinga tillbaka dem till kontoret fem dagar i veckan för att du ska kunna se dem? (Det hjälpte inte kvinnan i USA som var på kontoret när hon dog.)

Antoni Lacinai är motivations- och kommunikationsexpert, global föreläsare, och författare. Han utvecklar vd:ar och chefer i hur man skapar engagerade team, gladare kunder och bättre resultat. Följ honom på LinkedIn och på lacinai.se för mer inspiration och tips. Eller kontakta honom med frågor och förfrågningar på antoni@lacinai.se.

Bloggen

På nytt jobb

Hämtar fler artiklar
Till startsidan
VD-tidningen

VD-tidningen Premium

Med fullt fokus på vd-rollen.
Full tillgång till strategiska artiklar med tips och analyser.