Varning, vd! Överläkaren i psykiatri om nackdelarna med obligatorisk kontorsnärvaro

Arbetsmiljö Ingen gillar att bli fråntagen en förmån. Det är en förklaring till varför det sällan är lyckat att beordra medarbetare att återvända till kontoret på 100 procent, efter att tidigare ha godtagit distansarbete. Viktorija Milosevska är överläkare i psykiatri och ser inget alternativ till att hybridarbete förblir normen för kontorsanställda.

Varning, vd! Överläkaren i psykiatri om nackdelarna med obligatorisk kontorsnärvaro
Foto: Annette O'Riordan/Stock Adobe

Mindre tidsspillan på grund av långa restider, bättre effektivitet, högre produktion och bättre möjligheter till återhämtning. Det räknar psykiatriöverläkare Viktorija Milosevska upp som fördelar med det distansarbete som många kontorsarbetare vande sig vid under pandemin, men som nu börjar sjunka i popularitet bland arbetsgivare.

– Som arbetsgivare ska man självklart ha ett mått av suveränitet och få lov att fatta beslut för medarbetarna. Men när det gäller att göra kontorsnärvaro obligatorisk behöver man ställa sig frågan vad skälet till det verkligen är, säger hon.

Någonting är fel

Du är inloggad som prenumerant hos förlaget Pauser Media, men nånting är fel. På din profilsida ser du vilka av våra produkter som du har tillgång till. Skulle uppgifterna inte stämma på din profilsida – vänligen kontakta vår kundtjänst.

Riskerar att tappa kompetens

Skälen behöver vara välgrundade, anser hon, och kommuniceras tydligt med medarbetarna. Annars är risken hög för förtroendebrister, avtagande motivation och i förlängningen att arbetsgivaren blir av med nyckelkompetenser.

– Särskilt anställda med hög kompetens kommer sannolikt att söka sig till andra arbetsplatser, där flexibiliteten är större och erbjudandet passar dem bättre. Globaliseringen har gjort hela världen till en möjlig arbetsmarknad, om man ser till just distanslösningar, säger Viktorija Milosevska.

Hybridarbetet skapar kontraster

Hon förordar hybridlösningar, att man ställer vissa krav på kontorsnärvaro men att de kraven kombineras med förmånen att jobba hemifrån. Varför?

– Det skapar en kontrast i livet – kontrast mellan arbete och återhämtning. För en del fungerar det mindre bra att jobba hemifrån i pyjamasen och i princip röra sig mellan sängen och köket. För dem är det bra att komma in till kontoret ibland. För andra, till exempel personer med npf-diagnoser, kan kontorslandskapet vara påfrestande och då underlättar möjligheten att arbeta hemifrån ibland. Så det gäller åt båda hållen, säger Viktorija Milosevska.

Öka incitamenten på smarta sätt

För att öka incitamenten för medarbetarna att arbeta från kontoret, ska man få dem att vilja göra det. Det kan vara genom att hålla intressanta workshops, föreläsningar och utbildningstillfällen som kräver medarbetarnas fysiska närvaro och som känns meningsfullt att ta del av. Det är inte heller fel att locka med gemensam, gratis frukost, gemensam friskvård, och annat som gör platsen trivsam. Viktorija Milosevska betonar att individer motiveras av olika saker – för somliga kan det vara mer motiverande att en del av restiden till arbetsplatsen räknas som arbetstid, alltså en ekonomisk förmån.

Obligatorisk närvaro bör gälla bara när arbetet är av sådan karaktär att det verkligen krävs att man träffas, till exempel inför och under gemensamma prestationer som är avgörande för bolagets resultat, tycker Viktorija Milosevska.

Mät och ta reda på svaret

– Över lag är det en bra idé att faktiskt mäta produktiviteten och resultaten, om man som vd är orolig över att distansarbete får negativa effekter. Då kan man justera rutinerna över tid, om man märker att resultaten försämras. Det är något helt annat än att bara bestämma vad som gäller, utan grund, säger hon.

Med tydliga strukturer för att mäta nyckeltal, som man följer noga och följer upp, så har man kommit långt, anser Viktorija Milosevska.

– Vi behöver komma bort från idén om att hybrid skulle innebära slarv och att man inte gör jobbet bra. Och vill man ha medarbetarna på kontoret så är det viktigt att man som arbetsgivare frågar sig: ”Åtgärden jag vill implementera, gör den mer skada än nytta för bolaget?”

Bloggen

På nytt jobb

Hämtar fler artiklar
Till startsidan
VD-tidningen

VD-tidningen Premium

Med fullt fokus på vd-rollen.
Full tillgång till strategiska artiklar med tips och analyser.