Vd:n: Varning för den här egenskapen när du ska anställa

Arbetsmiljö Bristande kommunikationsförmåga, särskilt när det gäller konflikt eller oenighet, är den enskilt sämsta egenskapen hos en anställd, menar en amerikansk vd.  

Vd:n: Varning för den här egenskapen när du ska anställa
Foto: Adobe Stock.

CNBC har pratat med Shizu Okusa, vd och grundare av det New York-baserade hälsoföretaget Apothékary, som lyfter att dålig kommunikation är en av de största varningssignalerna hos anställda.

Någonting är fel

Du är inloggad som prenumerant hos förlaget Pauser Media, men nånting är fel. På din profilsida ser du vilka av våra produkter som du har tillgång till. Skulle uppgifterna inte stämma på din profilsida – vänligen kontakta vår kundtjänst.

Särskilt problematiskt är det om personen i fråga är dålig på att hantera konflikter eller om de offentligt kritiserar sina kollegor – eftersom det sällan leder till konstruktiva samtal utan snarare skapar konflikter och en osäker arbetsmiljö.

Faktum är att dålig kommunikation ofta är en av huvudorsakerna till att saker går fel på arbetsplatsen. Det kan handla om att budskap formuleras på ett dåligt sätt, att information delas på fel sätt eller att sammanhanget är oklart.

Fakta

Undvik kommunikationsfällan – så löser du bäst konflikter

För att hantera konflikter på ett professionellt sätt rekommenderar Shizu Okusa tre saker:

  • Ta det privat: Ha en enskild dialog i stället för att kritisera offentligt.
  • Håll det professionellt: Fokusera på sakfrågor, inte personliga egenskaper.
  • Dokumentera problem: Vid konflikter kan det vara bra att samla exempel så at man är förberedd inför samtalet med berörda parter.

Bloggen

På nytt jobb

Hämtar fler artiklar
Till startsidan
VD-tidningen

VD-tidningen Premium

Med fullt fokus på vd-rollen.
Full tillgång till strategiska artiklar med tips och analyser.