CNBC har pratat med Shizu Okusa, vd och grundare av det New York-baserade hälsoföretaget Apothékary, som lyfter att dålig kommunikation är en av de största varningssignalerna hos anställda.
Vd:n: Varning för den här egenskapen när du ska anställa
Arbetsmiljö
Bristande kommunikationsförmåga, särskilt när det gäller konflikt eller oenighet, är den enskilt sämsta egenskapen hos en anställd, menar en amerikansk vd.

Någonting är fel
Läs vidare – starta din prenumeration
Särskilt problematiskt är det om personen i fråga är dålig på att hantera konflikter eller om de offentligt kritiserar sina kollegor – eftersom det sällan leder till konstruktiva samtal utan snarare skapar konflikter och en osäker arbetsmiljö.
Faktum är att dålig kommunikation ofta är en av huvudorsakerna till att saker går fel på arbetsplatsen. Det kan handla om att budskap formuleras på ett dåligt sätt, att information delas på fel sätt eller att sammanhanget är oklart.
Fakta
Undvik kommunikationsfällan – så löser du bäst konflikter
För att hantera konflikter på ett professionellt sätt rekommenderar Shizu Okusa tre saker:
- Ta det privat: Ha en enskild dialog i stället för att kritisera offentligt.
- Håll det professionellt: Fokusera på sakfrågor, inte personliga egenskaper.
- Dokumentera problem: Vid konflikter kan det vara bra att samla exempel så at man är förberedd inför samtalet med berörda parter.