- Entreprenöriellt tankesätt
Ett entreprenöriellt tankesätt handlar om att vara självmotiverad, ta initiativ och lösa problem. Det är en viktig egenskap eftersom anställda med ett sådant tankesätt ser utmaningar som möjligheter och är mer benägna att ta ansvar och bidra till utveckling.
Exempel på intervjufrågor:
– Berätta om en gång du drev ett projekt som andra ansåg omöjligt.
– Hur har du förbättrat en process eller projekt?
Tecken att leta efter:
– Kreativt tänkande och problemlösning.
– Förmåga att anpassa sig till förändringar och visa uthållighet. - Nyfikenhet
Nyfikna medarbetare ställer frågor, söker nya idéer och är ivriga att lära sig. Denna egenskap leder till innovation och förbättrad arbetsmiljö, då de ständigt söker förståelse för varför saker görs och hur de kan förbättras.
Exempel på intervjufrågor:
– Berätta om en gång du sökte en lärmöjlighet på egen hand.
– Vad tycker du om att lära dig?
Tecken att leta efter:
– Entusiasm över lärande och att ständigt utvecklas.
– Nyfikenhet på både omvärlden och teamets mål. - Ledaregenskaper
Ledarskap handlar inte bara om en titel – alla kan vara ledare genom att ta initiativ och påverka andra, oavsett formell makt. Medarbetare som leder från sin position hjälper till att bygga starka, samarbetsorienterade team.
Exempel på intervjufrågor:
– Berätta om en gång du tog initiativ på något som gynnade hela teamet.
– Hur har du påverkat dina kollegor för att driva ett projekt framåt?
Tecken att leta efter:
– Initiativförmåga och ansvarstagande.
– Positiv påverkan på kollegor och teamets utveckling. - Självmedvetenhet
Självmedvetna medarbetare förstår sina egna styrkor och svagheter, och använder denna insikt för att förbättra sina relationer och arbetsförmåga. De arbetar också aktivt med sin egen utveckling och respekterar andras perspektiv.
Exempel på intervjufrågor:
– Vad är dina styrkor?
– Vad är en missuppfattning folk har om dig?
Tecken att leta efter:
–Tydlig förståelse för sina egna färdigheter och utvecklingsområden
– Reflektion över egna handlingar och relationer med kollegor. - Tillväxtpotential
Medarbetare med tillväxtpotential är drivna, ambitiösa och vill utvecklas inom sin roll. Att anställa medarbetare med denna egenskap gör det möjligt för både dem och organisationen att växa över tid.
Exempel på intervjufrågor:
– Hur har du utvecklats i din senaste roll?
– Vad vill du göra mer av i din nästa roll?
Tecken att leta efter:
– Klara mål för personlig och professionell utveckling.
– Initiativ för att förbättra sina färdigheter och bidra till organisationens framgång.
Sök efter dessa egenskaper när du rekryterar
Rekrytering
Rekrytering handlar sällan om att hitta den "perfekta" kandidaten, utan snarare om att hitta någon som kan bidra till arbetsgruppen på ett meningsfullt sätt. Harvard Business Review har tagit fram fem egenskaper att leta efter som kommer att gynna hela organisationen.
Foto: Adobe Stock