Håll koll på distansjobbarna – 3 sätt som bygger tillit

Distansarbete Det kan verka som att medarbetare vallfärdar tillbaka till kontoren, i takt med att diskussionen om nackdelar med distansarbete intensifierats. Men hybridlösningarna är fortfarande norm på många håll, och det kan finnas skäl att hålla koll på dem som är hemma. Men hur? Forskning visar vad som funkar och inte funkar.

Håll koll på distansjobbarna – 3 sätt som bygger tillit
Foto: Stock Adobe

Det talas alltmer om att komma tillbaka till kontoren efter några år av hybridarbete. Men många arbetsgivare får nog räkna med att distanslösningarna blir kvar ett tag framöver, och därmed också utmaningarna kopplat till att hålla koll på medarbetare som inte är på plats.

Någonting är fel

Du är inloggad som prenumerant hos förlaget Pauser Media, men nånting är fel. På din profilsida ser du vilka av våra produkter som du har tillgång till. Skulle uppgifterna inte stämma på din profilsida – vänligen kontakta vår kundtjänst.

En del företag har valt rätt invasiva former av övervakning, som att mäta datamusens rörelser och internetanvändning, spela in medarbetarnas skärmar eller spåra var medarbetarna är och hur de rör sig. Medan syftet med sådana metoder är att förbättra ansvar och effektivitet, har konsekvensen visat bli den omvända: sämre prestationer och en infekterad relation mellan över- och underordnad.

Mot bakgrund av den här komplexiteten, framträder nu en ny modell för att hålla koll på distansjobbarna. I en artikel i den vetenskapliga tidskriften An International Journal of Work, Health & Organisations, förklaras hur, varför och under vilka omständigheter som övervakning genererar positiva respektive negativa effekter på medarbetarsidan. Den avgörande faktorn, visar studien, är huruvida kontrollen är observerande eller interaktiv.

Passiv datainsamling skadar tilliten

Observerande kontroll är ett passivt insamlande av data, utan någon egentlig kontakt med medarbetarna. Fördelen är att arbetsgivaren enkelt kan samla in stora datamängder. Nackdelen är att det är inkräktande på medarbetaren. I forskningsstudien uppgav de distansarbetare som observerades av arbetsgivaren, att de drog sig för att dela idéer, vädra missnöje eller föreslå förändringar av verksamheten. Många visade stor medvetenhet kring det egna beteendet, alltså medvetenhet om att de aktivt bidrog till ett arbetsklimat med icke-fungerande kommunikation.

Check-ins är meningsfullt för båda parter

Interaktiv kontroll, å andra sidan, grundar sig i direkt och aktivt engagemang. Det handlar exempelvis om regelbundna och meningsfulla check-ins, via videosamtal eller telefon, som blir tillfällen för båda parter att dela funderingar och utmaningar och linjera målbilder. Dialog snarare än data visade sig resultera i ökad tillit och kreativitet.

Studien visade också att de negativa effekterna av observerande kontroll blev större för anställda med komplexa jobb, som kräver kreativ problemlösning, flexibilitet och normbrytande tänkande. Detta eftersom sådana roller kräver ett betydande mått av självständigt tänkande – en förmåga som hindras av minutiös övervakning.

Nedan följer tre konkreta råd för hur du som vd håller koll, på sätt som stimulerar medarbetarna:

  1. Frångå datainsamling till förmån för aktiv kontakt

    Dagliga eller veckovisa check-ins är bra tillfällen för att diskutera både framgångar och motgångar, samt förstå varandras perspektiv.
  2. Låt arbetets komplexitet styra

    Kom ihåg att graden av komplexitet i en yrkesroll, har betydelse för hur kontrollen upplevs. Komplexa jobb kräver ett aktivt utbyte av idéer, kreativitet och samarbete, vilket försvåras av passiv övervakning.
  3. Kommunicera ditt ”varför”

    Transparens är viktigt. Förklara varför företaget använder sig av en särskild metod. Öppenhet ger tillit, och medarbetare är mer benägna att acceptera kontrollen när de förstår hur det gynnar både dem själva och organisationen.

Källa: Harvard Business Review

Bloggen

På nytt jobb

Hämtar fler artiklar
Till startsidan
VD-tidningen

VD-tidningen Premium

Med fullt fokus på vd-rollen.
Full tillgång till strategiska artiklar med tips och analyser.