Som konsult har jag förmånen att träffa många företag och organisationer – och med det kommer både värdefulla intryck och en hel del insiktsfulla anekdoter. Jag har naturligtvis en egen bild av hur strategiarbetet fungerar i svenska företag. Men jag är också medveten om att den bilden är subjektiv.
Därför bestämde vi oss på CANEA för att ta reda på hur det faktiskt ser ut. Tillsammans med Styrelseakademien Väst och Stockholm genomförde vi en större enkätundersökning – Strategibarometern 2025. Och resultatet? Det säger en hel del.
Ägardirektiv – fortfarande en bristvara
Ett av de första resultaten som sticker ut är att endast 56 procent av företagen uppgav att de har ett nedskrivet ägardirektiv. 33 procent svarade att deras strategiarbete visserligen utgår från ägarnas vilja – men att denna inte är tydligt formulerad. Och mest anmärkningsvärt: 6 procent följer inte ägarnas vilja alls.
När vi analyserade resultaten utifrån typ av ägarskap, blev det tydligt att stiftelser och offentligt ägda bolag är betydligt bättre på att ha ägarviljan dokumenterad, jämfört med privatägda företag.
Storleken spelar roll
Inte helt oväntat är det färre bland mikroföretagen (49 procent) som har ett ägardirektiv jämfört med små företag (53 procent) och medelstora företag (60 procent). Överraskande nog är andelen lägre i de stora bolagen, med fler än 250 anställda – endast 41 procent. En förklaring kan vara att hela 22 procent av respondenterna i denna kategori är noterade bolag.
Dessutom visar undersökningen att strategiarbetet i större företag ofta sker på enhetsnivå, vilket gör ett centralt ägardirektiv mindre relevant i praktiken.
Hur ser det ut hos er?
Har er styrelse en tydlig bild av vad ägarna vill uppnå med verksamheten? Och du som vd – vet du? Om svaret är nej, är det definitivt något att prioritera. Strategin ska ju vara på plats för att så effektivt som möjligt leverera ägarnas mål. Det blir ju lite svårt om inte målen är kända…
Vill du veta mer om Strategibarometern 2025 och vad resultaten kan säga om just er verksamhet? Hör av dig – jag berättar gärna mer!
John Saldin är seniorkonsult på Canea. Han har jobbat både i Sverige och internationellt med företagsutveckling och styrning, både operativt och i konsultroller. Är i dag seniorkonsult och föreläsare på CANEA Partner Group och arbetar med strategifrågor som målstyrning, omvärldsbevakning och riskhantering, men även med ledarskap och utvecklingsfrågor. Han har även skrivit en bok om strategisk marknadsföring.