För att verkligen skapa engagemang kan ni prova följande saker:
1. Involvera medarbetarna i målsättningsprocessen.
Detta är ett effektivt sätt att skapa delaktighet. Låt medarbetarna vara delaktiga i att sätta mål. När de känner att de har en röst i processen och att deras idéer och input tas på allvar, blir de mer engagerade. I denna process är transparens viktigt. Förklara varför specifika mål har satts och hur de bidrar till företagets övergripande strategi och vision. Nackdelen med involvering är att det tar tid. Men är målen viktiga, så är det väl investerad tid.
2. Klargör betydelsen av målen.
Grunden i all kommunikation om mål och förändring handlar om att besvara frågan ”varför”. Vi behöver kommunicera tydligt och förklara hur varje medarbetares arbete bidrar till att uppnå de övergripande målen. När medarbetarna förstår sitt arbete i ett större sammanhang, ökar deras engagemang. Att också få en återkoppling runt resultaten och framsteg som har uppnåtts tack vare deras ansträngningar ger en känsla av att arbetet verkligen gör skillnad.
3. Ge feedback och stöd.
Jag har tidigare skrivit här i bloggen om att det borde heta ”det som följs upp, blir gjort”. På det temat, håll regelbundna avstämningar för att diskutera framsteg, ge feedback och justera mål vid behov. Detta hjälper medarbetarna att hålla sig på rätt spår och känna sig stöttade. På samma bog är att ge erkännande och belöningar. Uppmärksamma och belöna prestationer. Erkänn både små och stora framgångar, detta motiverar medarbetarna att fortsätta arbeta mot målen. Tänk dock på att inte skapa förväntningar i förväg om belöningar, då kan vi få ”crowding out”-effekter.
4. Utveckla en stödjande kultur.
Hur gör man det då? Vi kan till exempel jobba med att skapa en öppen kommunikation och en miljö där kommunikation uppmuntras. När medarbetare känner sig trygga att uttrycka sina idéer och bekymmer, ökar deras engagemang. På samma tema ligger att skapa teamarbete och samarbete. När medarbetarna känner sig som en del av ett starkt och stöttande team, ökar deras motivation att arbeta mot gemensamma mål. Tydliga roller och förväntningar på varandra, tydliga mål för gruppen och öppen kommunikation är viktiga delar för att skapa bra team.
5. Skapa utvecklingsmöjligheter genom till exempel kompetensutveckling.
Erbjud utbildning och utvecklingsmöjligheter som hjälper medarbetarna att uppnå sina mål och växa i sina roller. Det är också bra att fundera på karriärvägar för de anställda. Visa tydliga karriärvägar och hur uppfyllda mål kan leda till personliga framsteg och karriärutveckling. Detta är särskilt viktigt för de yngre på arbetsmarknaden som inte har samma tålamod som Boomers och Gen-X, men även vi äldre mår bra av snabbare steg och tydlighet i vad som förväntas!
6. Använd digitala plattformar för att följa upp mål och kommunicera framsteg.
Verktyg som projektledningssystem och måluppföljningsprogram kan underlätta denna process. Verktygen får gärna göra det enkelt för medarbetare att sätta och följa upp sina egna mål.
7. Anpassa målen efter individuella behov!
Låt medarbetarna skapa personliga mål som är i linje med företagets mål. När individuella ambitioner och företagsmål överlappar, ökar engagemanget. Var flexibel med hur målen kan uppnås och anpassa målen efter medarbetarnas styrkor och arbetsstilar.
Att skapa medarbetarnas engagemang för målstyrningen kräver en kombination av delaktighet, tydlig kommunikation, kontinuerlig feedback, stöd, och en stödjande företagskultur. Genom att implementera dessa strategier kan du säkerställa att medarbetarna känner sig motiverade och engagerade i att arbeta mot företagets mål, vilket i sin tur leder till högre produktivitet och framgång. Kom ihåg, det du följer upp, det blir gjort!
John Saldin är seniorkonsult på Canea. Han har jobbat både i Sverige och internationellt med företagsutveckling och styrning, både operativt och i konsultroller. Är i dag seniorkonsult och föreläsare på CANEA Partner Group och arbetar med strategifrågor som målstyrning, omvärldsbevakning och riskhantering, men även med ledarskap och utvecklingsfrågor. Han har även skrivit en bok om strategisk marknadsföring.
publicerad 23 september 2024