Bloggen
Många målsättningsmodeller är anpassade för traditionellt mätbara mål. Men hur gör man med till exempel en teaterföreställning, eller andra mål som inte enkelt kan kvantifieras? Seniorkonsulten John Saldin har ett förslag.
12 augusti 2024
John Saldin
Hu målstyr man t ex teater? John Saldin förklarar. Foto: Canea/Stock Adobe
För någon månad sedan läste jag boken Ekvilibrium av forskaren Simon Kyaga och journalisten Jonas Mattsson. I boken utgår de från Karolinska Institutets unika databas och analyserar sambandet mellan kreativitet och psykisk sjukdom. Slutsatsen är att det ofta är syskonen till personer med diagnoser som schizofreni och bipolär sjukdom som är överrepresenterade inom kreativa yrken som till exempel dansare, forskare, fotografer och författare. Jag kan varmt rekommendera boken om ni är intresserade av psykologi eller kreativitet.
Vad har boken med målstyrning att göra? Jo, just kreativa processer och arbeten är notoriskt svåra att målstyra på ett bra sätt. En kollega gjorde en effektiviseringsutredning på Stockholms stadsteater när Benny Fredriksson var vd där. Benny frågade sarkastiskt hur de ska jobba effektivare: ”Ska vi spela snabbare på scenen?”. Det är en relevant kommentar. Hur kan vi mäta effektivitet eller andra mål när det handlar om kunders upplevelser eller att skapa en känsla?
Traditionella målstyrningsmodeller fokuserar på mätbarhet och tidsatta mål. Under Q3 ska vi ha omsatt X kronor på produkt Y. Lätt att mäta och utvärdera. Men en teaterföreställning? Eller en innovationsprocess? Eller den upplevda tryggheten i ett nybyggt bostadsområde? Hur mäter vi dessa saker på ett bra sätt? Hur kan vi sätta siffror och mätetal på kreativitet? På personlig utveckling? Dessa saker är kritiska för att våra verksamheter ska utvecklas. Men hur följer vi upp på dem?
Fokuseringen på mätbarhet kan leda till en överbetoning på kortsiktiga och lätt mätbara resultat, vilket kan ha flera negativa effekter:
• Kortsiktighet: Organisationer kan hamna i en fälla där de prioriterar snabba resultat över långsiktiga strategiska mål. Detta kan hindra innovation och hållbar utveckling. För att inte tala om kompetensutveckling och utveckling av ledarskap.
• Försummelse av kvalitativa aspekter: Genom att fokusera för mycket på kvantitativa mål riskerar man att försumma viktiga kvalitativa aspekter som kundnöjdhet, arbetsmiljö och anställdas trivsel.
• Mål som är för rigida: De specifika och tidsbundna aspekterna av mål kan begränsa individers och organisationers förmåga att anpassa sig till förändringar och nya insikter. I en snabbt föränderlig värld kan fasta tidsramar och specifika mål vara kontraproduktiva. Förmågan att anpassa sig till förändrade omständigheter och nya möjligheter kan vara lika viktig som att följa uppsatta mål.
• Begränsa kreativiteten och spontanitet: När individer och team känner sig bundna av specifika mål och tidsramar, kan det hämma deras förmåga att tänka utanför boxen och våga ta risker.
Så vad kan vi göra när vi har områden som är viktiga för verksamheten, men som är svåra att mäta? Vi får fundera på alternativa målsättningsmodeller. Två alternativ som kan vara lämpliga är:
• OKR (Objectives and Key Results): OKR fokuserar på bredare mål (Objectives) och nyckelresultat (Key Results) som fungerar som milstolpar. Denna modell tillåter mer flexibilitet och kan inkludera både kvantitativa och kvalitativa mål.
• GROW-modellen: GROW står för Goal, Reality, Options och Will. Denna modell används ofta inom coachning och fokuserar på att utforska möjligheter och skapa handlingsplaner baserade på realistiska förutsättningar och individuella ambitioner.
Medan traditionella mål erbjuder en strukturerad och mätbar metod för målsättning, är det viktigt att erkänna deras begränsningar. För mål som inte enkelt kan kvantifieras, eller där kreativitet och flexibilitet är avgörande, kan alternativa modeller som OKR eller GROW vara mer lämpliga. En balanserad approach, som integrerar både kvantitativa och kvalitativa mål, samt möjliggör anpassning och förändring, kan leda till mer holistisk och hållbar framgång.
Att kritiskt granska och anpassa målsättningsmetoder efter kontext och behov är nyckeln till att skapa meningsfulla och inspirerande mål som driver både personlig och organisatorisk utveckling.