Det började 1986 med en anställd – han själv. I dag är BTS group en global koncern med drygt 1 000 anställda, som säljer utbildningar inom strategi, affärsmannaskap, ledarskap och försäljning på sex kontinenter. Han har arbetat med många av världens största företag och framgångsrika ledare – för exempelvis Coca Cola, Microsoft, EY och Samsung – och hjälpt dem med förändringsledning, ledarutveckling, genomförande av strategier och mycket mer.
Styr med kultur och lyckas bättre
Ledarskap & styrning
”Företagskultur äter strategi till frukost”. Har ni hört den förut? Henrik Ekelund, grundare och tidigare vd för BTS Group, skriver gladeligen under på påståendet. Här är kulturlärdomarna som har hjälpt honom bygga ett globalt framgångsrikt företag som har växt under både goda och svåra tider.
Någonting är fel
Läs vidare – starta din prenumeration
- Strategiska artiklar med tips och analyser.
- 6 fullmatade magasin årligen.
- Tillgång till premiumnyheter på vdtidningen.se.
- 100 procents fokus på vd-rollen.
Under resans gång har han samlat kunskap om företagsledning, och han är övertygad: en omistlig del av ett bolags framgång ligger i kulturen.
– Kultur kan låta flummigt, säger han. Men vad är kultur i ett företag, eller för den delen i en familj eller en golfklubb eller en båtklubb? Det är något väldigt konkret, och handlar om hur vi tänker, hur vi beter oss, hur vi fattar beslut, och hur vi relaterar till varandra.
Kultur, menar han, kan till och med vara ett styrmedel mer effektivt än ekonomiska nyckeltal och vd-predikningar på stormöten. Åtminstone om du bygger den på ett konsistent sätt.
Ett ärligt ledarskap
Genom att skapa en kultur som verkligen genomsyrar hela organisationen kan ett företag styra mot sina mål på ett sätt som är både hållbart och engagerande för alla medarbetare, förklarar Henrik Ekelund. Han poängterar skillnaden mellan ”corporate values” och “corporate bullshit”.
– Corporate bullshit är när vi skriver några fina ord på en webbsida eller på en affisch på kontoret. Corporate values är verkligheten – det är hur vi beter oss, säger Henrik Ekelund och fortsätter:
– Det ska inte vara någon skillnad på vad man säger och vad man gör. Som företagsledare och vd måste du tänka att så här vill jag att kulturen ska vara, och sedan själv agera i enlighet med det.
Detta kräver ett ärligt ledarskap där vd:n är medveten om sina egna värderingar och leder genom exempel. Han exemplifierar med en situation där en högpresterande men arrogant säljare får bonus och uppmärksamhet, trots att företaget säger sig värna om samarbete och respekt.
– Då underminerar du kulturen, och människor slutar lita på ledningen, säger han. Det är här man som vd måste vara konsekvent och visa genom handling vad som gäller. Om du säger att samarbetet är viktigt, så måste de som inte följer det också möta konsekvenser, oavsett hur bra de presterar i övrigt.
Håll fast vid kulturen i kris!
Ett centralt budskap från Henrik Ekelund är att företagskulturen blir starkast när den verkligen sätts på prov.
– Det är lätt att prata om kultur när allt går bra. Men det är i de svåra besluten som den verkligen testas, säger han.
Han beskriver hur viktigt det är att som vd fatta beslut som är i linje med kulturen, även när det känns svårt eller innebär att gå emot ekonomiska intressen på kort sikt. Under pandemin stod BTS inför en enorm utmaning.
– I Kina tappade vi 75 procent av våra intäkter på bara några veckor eftersom majoriteten av vår verksamhet byggde på fysiska möten, berättar han.
När pandemin spred sig globalt insåg han att företaget riskerade att förlora 75 procent av intäkterna även i andra delar av världen, vilket hade kunnat leda till att BTS gått omkull. Henrik Ekelund och hans ledningsgrupp stod inför ett svårt val: säga upp personal eller snabbt ställa om.
– Vi bestämde oss för att inte säga upp någon och inte sänka några löner. I stället satsade vi på att bli snabbast i vår bransch att ställa om från fysiska möten till virtuella möten.
Kommunicera genom kriser
För att få med hela organisationen på detta beslut valde Ekelund att kommunicera tydligt och regelbundet.
– Jag hade ett virtuellt möte med alla medarbetare och förklarade att även om läget var allvarligt, så skulle ingen förlora jobbet om vi tillsammans lyckades ställa om snabbt.
Denna strategi byggde på förtroende och en stark tro på företagets förmåga att agera som ett lag – precis den typ av kultur som Ekelund alltid strävat efter att bygga. Och strategin visade sig vara framgångsrik. BTS förlorade endast 20 procent av sina intäkter under 2020 och lyckades till och med göra en liten vinst. Detta krisarbete resulterade i ett rekordår 2021.
Under 30-talet år som vd får man givetvis testa kulturen i ett antal kriser. Pandemin var tveklöst den största krisen han någonsin tvingats hantera som vd. Några viktiga lärdomar han tog med sig var vikten av att kommunicera regelbundet till hela företaget. Med digitala townhall-meetings varje vecka bemötte han medarbetarnas oro genom att vara tydlig med sin information om vad som väntade, med en kombination av realism och optimism.
– Jag beskrev situationen på ett direkt sätt. Men jag hade en optimistisk ton: ’Det här kommer vi komma igenom. Om vi gör så här så kommer vi ut starkare på andra sidan’.
Tre frågor
Med en stark kultur kan man skapa stora förändringar och klara svåra kriser, är Henrik Ekelunds erfarenhet. Den medvetna vd:n som vill satsa på kulturbygge ställer sig följande tre frågor:
- Vilken kultur passar mig som ledare?
- Vilken kultur passar medarbetarna?
- Vilken kultur passar kunderna?
Bygger du din företagskultur på dessa svar kommer du som ledare att bottna i kulturen. Själv visste Henrik Ekelund tidigt att han ville ha en företagskultur som präglas av ”hög prestation, stort hjärta, glädje och frihet”. Det var svaret på de tre frågorna för honom. Med dessa svar kunde han skapa en företagsanda som han själv trivdes i, som lockade de bästa medarbetarna och gav ett bemötande som uppskattades av kunderna.
– Kultur har alltid varit viktigt, men att ha en kultur som attraherar medarbetare blir viktigare och viktigare för företagens överlevnad, säger Henrik Ekelund. Yngre generationer är mycket mer krävande än tidigare generationer. De kräver en kultur de kan tro på. Företag som inte går ditåt kommer att få svårare att rekrytera duktiga medarbetare som behöver.